Mikä on SKIF MSU ?

Avainsanat: skif msu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.09.2010 - 14:42

M. V. Lomonosovin Moskovan valtionyliopisto...
Yliopistolla on myös Venäjän nopein supertietokone SKIF MSU.
fi.wikipedia.org/wiki/Moskov...nyliopisto

sekä onttopohjaoy:n tekstin lähde:
fi.wikipedia.org/wiki/Supertietokone

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.09.2010 - 12:29

SKIF MSU eli supertietokone on erään määritelmän mukaan tietokone, joka valmistuessaan on tehokkaimpien koneiden joukossa.

Supertietokoneen laskentateho ilmoitetaan flopseina (engl. floating point operations per second), joka kertoo kuinka monta liukulukuoperaatiota tietokone suorittaa sekunnissa. Yleensä supertietokoneelle ilmoitetaan teoreettinen laskentateho (Rpeak) ja korkein testiohjelmistolla käytännössä saavutettu laskentateho (Rmax). Esimerkiksi CSC:n supertietokoneen teoreettinen laskentateho on noin 2,2 teraflopsia ja korkein käytännössä saatu laskentateho noin 1,2 teraflopsia. Marraskuussa 2004 maailman tehokkain supertietokone oli amerikkalainen IBM BlueGene/L, jonka teoreettinen laskentateho oli noin 91 teraflopsia ja käytännössä saavutettu laskentateho noin 70 teraflopsia. BlueGene piti superkoneiden ykkössijaa pitkään, kunnes vuonna 2008 IBM Roadrunner -supertietokone ohitti sen laskentanopeudessa. Roadrunner on ensimmäinen supertietokone, jonka laskentateho oli yli petaflopsin.

Supertietokoneen nopeus ei riipu pelkästään suoritintehosta. Koska supertietokoneessa on yleensä satoja tai tuhansia suorittimia, muodostuu niiden keskinäisen kommunikaation nopeus helposti pullonkaulaksi.

Suomessa supertietokoneita on ollut muun muassa CSC:llä ja Ilmatieteen laitoksella. Kesäkuun 2006 top 500 -listalla ei ollut yhtään Suomessa käytettyä supertietokonetta. Kesäkuun 2005 listalla CSC:n käyttämä supertietokonemalli oli sijalla 497 ja marraskuussa 2005 Ilmatieteen laitoksen tuolloin juuri käyttöön otettu SGI Altix 3700 BX2 -sarjan supertietokone oli sijalla 465. Kesäkuussa 2009 CSC:n Cray XT5/XT4 QC 2.3 GHz oli Top500-listalla sijalla 49.

Lähteet:
oma tieto + googlesta laskennalliset perusteet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 12:37

Moskovan yliopiston lasneeraama Sjuper Kompjuter, supertietokone Chebyshev.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 17:03

Venäjän nopein supertietokone SKIF MSU.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Moskov...nyliopisto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2010 - 02:06

Tulikin jo selväksi että on supersuper tietokone.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2010 - 13:08

Kyllä niille koneille kaikenlaisia nimiä annetaan. Pitäisi vaan kuvata tarkemmin ominaisuuksia kuin erinäköisiä kirjainyhdistelmiä.