Onko vanhusten hoito huonosti järjestetty?Minusta se on ihan huonolla mallilla.Ajattelen myös itse millaista on minun osani jos

vahaksi satun elämään.

Avainsanat: vanhusten hoito

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.09.2010 - 09:46

Vanhukset ovat suuri väliinputoajaryhmä, vaihteluita maan eri osien välillä näyttää olevan.
Pääkaupungissa työelämänsä ajan olleet muuttavat jo terveenä ollessaan maaseudulle( jossa heillä on omaisia )jotta parempi hoito löytyisi sieltä.
Prof. Sirkka-Liisa kivelä sai aikoinaan ministeriltä toimeksiannon tehä selvitys vanhusten hoidon tilanteesta (Kivelä on geriatri). Kun selvitys valmistui, ministeri julisi sen salaiseksi! Ko. ministeri oli Hyssälä.
Raportissa oli taatusti niitä asioita joita Kivelä on tunonut esiin jo aiemmin. Kepukin keskittyy ihan muihin asioihin kun vanhusten asioiden järjestämiseen. Olivat silloin hallituksessa demareiden kanssa.
Edelleenkin on voimassa laki jonka mukaan esim. Joensuussa asuva (alkuperäinen suomalainen) ei voi muuttaa lapsiaan lähelle pääkaupunkiseudulle tai muualle saadakseen jatkossa voimien vähentyessä hoitoa lastensa läheltä. Mutta ulkolaisia mummeleita tänne pitäisi saada kyllä asustelemaan vaikka eivät ole ikinä Suomessa asuneet. Aika iso ristiriita.
Suomalaisia koskeva lakiesitys on kyllä olemassa mutta koskahan mahtaa tulla voimaan?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.09.2010 - 09:42

Suomessa vanhustenhoito on alaarvoista,olen montakertaa ajatellut,mikä on omakohtaloni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 11:26

Jos nuukaillaan se on ekana niistä jotka ei pysty puolustautumaan. Vammaiset, lapset, vanhukset yms.Tossa on paljon ihmettelemistä ,ulkomaalais asioissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 11:33

Vanhukset ovat nyt kaikkein huonoimmassa asemassa. Paitsi jos on kasapäin rahaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 12:30

Vanhusten ja lasten asiat ovat tässä maassa retuperällä. Politiikan tulisi olla yhteisten asioiden hoitoa, mutta enimmäkseen ajetaan vain omaa ja puolueen etua, paitsi kun vaalit ovat lähestymässä. En tiedä mikä auttaisi - ajattelin tällä kertaa jättää tyhjän vaalilipun vastalaukseeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 13:24

Rikkaat vanhukset pärjäävät hyvin, mutta varsinkin suurilla paikkakunnilla vanhustenhoito on säälittävää. Ahmat12 tuolla edellä puhuaa asiaa. Voin kokemuksesta sanoa, että kannattaa muuttaa pienelle paikkakunnalle...meillä on asiat hyvin hoidettuna. On ilo työskennellä, kun pidämme kaikista huolta ja vanhukset ovat tyytyväisiä. Näin soisin olevan kaikkialla. Korkeassa virassa olevat, rikkaat, päättäjät, ministerit ja nuoret ihmiset ajattelevat vain omaa etuaan, mutta heistäkin tulee vanhoja aikanaan ja joutuvat näkemään millaista on vanhustenhoito...ellei se nyt korjaannu siihen mennessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 15:10

Silläpä vähän tulevaa petiäni petasin, muutin tänne synnyinseudulleni Helsingistä pois, juuri
vanhuuttani ajatellen.
Vielä en nyt juuri tarvitse hoitoapua, mutta ei koskaan tiedä kuka ja missä ja milloin on vuoro.
Täällä on vanhemman ihmisen terveydenhoitokin aivan toisella mallilla kuin pääkaupungissa.
On omakohtainen kokemus siitä.
prof. Sirkka-Liisa Kivelä on oikein asoista perillä ja puhuu, samoin Juha Hänninen Terhokodin johtaja.
Kuka ottaa huomioon näitä asioita, tuntuu, että vaikka siellä graniittilinnassa istuisi kuka tahansa
samaa kaliberiä kaikki. Lakeja kyllä on säädetty, mutta rahavirrat eivät niitä koske.
Jospa keksivät sen kuolemanpillerin meille, kun tarpeeksi vanhoiksi ja sairaiksi tulemme.
Vanhuutta en pidä sairautena se on vain yksi osa elämänkaarta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 16:34

Suomi pitää monessa asiassa eturivin paikkaa Euroopassa, jopa
koko maailmassa. Vanhustenhoidossa näin ei ole.

mm. eilen illalla tuli TV 2:lta
Silminnäkijä: Kotona heitteillä.
kertoen suomalaisesta kotihoidosta, joka pahimmillaan merkitsee vanhuksen heitteillejättöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 16:46

Suomi todella huono vanhustenhoidossa, ja tue eilinen TV ohjelma vielä opasti sitä lisää..
Vanhukset ovat todella väliinputoajia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 18:38

Vanhainkodissa töissä olevalta tuttavalta olen kuullut mm. kuinka vaippojen vaihtoväliä on pidennetty säästösyistä, jos vanhus ei pysty itse syömään ei välttämättä kukaan henkilökunnasta ehdi häntä syöttämään, jos vanhus itkee ja valittaa ikäväänsä ja pahaa oloa, hänelle annetaan rauhoittavia jotta pysyy hiljaa. Yöunille laitetaan unilääkkeiden voimin ensimmäiset jo klo. 18, jotta kaikki vanhukset saadaan hoitajien iltavuoron aikana nukkumaan.
Tuntuu olevan vanhustenhoito Suomessa sillä mallilla, että itse en ainakaan halua elää kovin pitkäaikäiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 19:37

Kyllä näin on,miten Tuulikki mainitsee..ikävä kyllä...Toivon mukaan ei itse joudu koskaan sellaista kokemaa.
Siksi minusta on ihana käydä vanhusten kotona avustamassa,kun ei muuten pärjäisi kotioloissa...ovat ikionnellisi,kun saavat ainakin vielä olla kotona..
Sitä en ymmärrä,kun täällä Suomessa on vaikka minkälisia avutettavia ulkomailta..nekin rahat voisi käyttää oman maan vanhuksille..
Tästä meidänkin vierestä lopetettiin vanhusten palvelutalo....nyt on koko talo pakolais-nuorten asuntolana..tätä en ymmärrä alkuunkaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2010 - 01:07

Kuolemanpillerit ilmaiseen jakoon kaikille yli 50 vuotiaisille, eihän ne enää pääse mihinkään töihinkään . Turhaa porukkaa - tähänkö on tultu ?
Vanhusten palvelutalot yms. lakkautetaan, mutta varakkaille rakennetaan hienoja lepokoteja, kuten entinen Tilkan sairaala, sekä monet muut paikat Helsingissä, vuokra vain on yli 1000 e/kk .
Kyllä kansanedustajan eläkkeellä kelpaa odotella paikkaa.
Nyt on onneksi herännyt keskustelua erilaisista "yhteisöasumisista" vanhenevalle väestölle.
"Maaseudulta" onneksi kuuluu usein parempia uutisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2010 - 01:59

Vanhustenhuolto on retuperällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2010 - 12:02

Huonosti hoidettu palvelu. Paljon on myös olemassa kuntakohtaisia eroja, joka on päättäjien aikaansaama. Pitäisi määritellä laissa palvelutaso, joka jokaisen kunnan tuli toteuttaa. Ehkä siten voitaisiin saada jotain aikaan nykytilan korjaamiseksi. Epäilys kuitenkin on olemassa. Tulleeko vanhukset koskaan hoidetuksi kunnolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2010 - 21:58

Toivottavasti kupsahdan ennen kuin vanhenen. Olisi paljon parempi olla.