Onko suomessa enää jäljellä omaa kulttuuria?

Maalaismaisema lehmineen,heinäseipäät,kyläkaupat jne. Kulttuuri elämyksiä etsitään nykyään ulkomailta,kun oma on hävitetty saksan tyyliin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 23.09.2010 - 21:24

Ei ole - kiitos EU:n.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.09.2010 - 14:49

Turussa toimii ainakin Kuralan kylämäki

www.elamystenmaa.fi/kurala/

Lähteet:
cc.joensuu.fi/~anuppone/kult...index.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 15:31

Nakkikioskit on vaihtunut ulkomaalaistaustaisiin pizza/kebab "ravintoloihin". Kulttuuri imetään Amerikasta jne...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 18:33

Sitä mukaa kun kehitys kulkee eteenpäin sen varjolla tuhotaan vanhaa kulttuuria. Malliksi jättävät jotain katseltavaa. Masentavaa katsella tuholaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 19:03

Minä asun talossa joka on tuotu Terijoelta , hirret 1928 junalla Turkuun tuotu, pulavuosina, talo on suojeltu ns. historiallisesti. ja kalliiksi on tullut meille, kaikki pitää itse maksaa ja kysellä Maakunta arkistosta papereineen mitä remonttia saa tehdä, tässä talossa on aseveljet saaneet asua huokealla ja töllin ovat omistaneet Turun tehtaat sinä aikana mitä sodan jälkeiset vuodet ovat vaatineet, myyty 40 - luvulla yksityiselle. jota on näköjään asuttaneet pienet perheet. meillä käy useasti kyttäämässä vanhoja asukkaita, ihailevat talon kuntoa ja pihan kauneutta, joskus näytämme myös sisätiloja joiden mööpelit mukaeltavat 1920 lukua, valmistus on myös aloitettu silloin. mööpelit ovat kuitenkin noin 5 vuotta vanhoja ja pikkuihmiset ihailevat mamman olkkaria. ei muuten arvaisi ulkoa päin tätä taloa yli 80 vuotiaaksi. tämä talo on meille kulttuuria, ja harvinaista, Venäjän Karjalasta ei enää tällaisia löydä, eikä numeroituja hirsiä saa tuoda, ilman kovaa kontrollia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 19:11

Onhan meillä toki oma sauna- ja viinakulttuuri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 19:17

Onhan sitä kaikkea hassua kilpailua, joissa hullut menettää terveytensä ja joku henkensä.
Taitaa olla kyllä uuskulttuuria jo. Näin mummolani pihalla tien varressa hevosen syömässä kaikessa
rauhassa ja vanha navettakin oli vielä jäljellä, monet himmelit on siellä tehty karjakeittiössä jouluksi.
On keitetty saipuaa eili suopaa ja perunajauhoja tehty siellä. Vanha kulttuuri on enään vaan aivoissani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 19:43

Syy maaseudun muuttumiseen on se että maalla(kin) täytyy elää ja elättää itsensä maataloudella. Siihen kuvioon ei heinäseipäät oikein istu koska väestö on muuttanut kaupunkeihin ja heiniä ei seipäille ihan yhden tai kahden henkilön voimin saada.
Koneet ovat hyvä apu raskaassa työssä.
Itseäni eniten harmittaa kylämiljöiden tuhoutuminen, samoin kaupungeissa on vanhat talot purettu ja tilalle on rakennettu rumia laatikoita.
Muutama päivä sitten ajelimme Gotannin maaseudulla pari päivää ihaillen vanhoja, kauniita taloja ja hyvinhoidettuja perinnemaisemia. Koneellistettu maatalous ja isot tilat ovat sielläkin vallalla
mutta ne vanhat valkoiset kivitalot ovat kauniita.
Eli onneksi jossain on sentään vielä ymmärrystä vanhalle perinteelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 21:27

Kaek´häviää, mutta on meijjän pihassa heinäseipäitä ja naapurissa vielä lehmiä sekä heinälatoja vaikkakin traktorit jyllää hevosten asemasta. Onneksi jostain ulkomailta voi vielä löytää jotain todella aitoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 21:54

Kyllä on paljon Suomen kulttuuria hävinnyt..Meidän tiellä jonkun verran näkee hevosi,kun ratsastavat..tallit ovat aika lähellä..Ihana kun joskus käy maalla ja näkee navetat,lehmiä ja jopa heinäseipäitä..
Pikkukaupatkin ovat kaikki hävitetty..tässä meidänkin nurkilla oli 60 luvulla 4 kaupaa ihan lähekkäin.