Kuka oli Tamara Aladin ja mitä hän teki?

Avainsanat: käden taito

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.09.2010 - 16:05

Lasin puhaltaja on ollut, kiillottikohan myös sen taikalampun?
www.laatutavara.com/eng/inde...ubmit=Find

Aladin ei lasiin koskenut Riihimäen jälkeen.
Puhalletun lasin valmistus lopetettiin Riihimäen Lasissa kannattamattomana vuonna 1976 ja samalla Tamara Aladinin ura taiteilijana päättyi.

Aladin asuu nykyisin Haminassa, jossa hänen sydäntään lähellä on aina ollut puutarhanhoito sekä ratsastus. YLE

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.09.2010 - 13:52

monennäköistä arvostettua lasivaasia on syntynyt Tamaran jäljiltä

eli oli yksi Riihimäen lasin taiteilijoista, paras kausi taisi olla 70-luvulla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 14:52

Kädenjälkeä löytyy paljon Lasin muotoilusta, nykyään hänen töitään arvostetaan suuresti!!

Lähteet:
yle.fi/alueet/hame/2010/09/l...85168.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 15:07

Tutun näköisiä lasiesineitä - ei ehkä kuitenkaan minun makuuni. Olin juuri heittämässä pois erästä vaasia äitini jäämistöstä, kun katsoin varmuudeksi leiman ja mallin netistä. En sitten aiokaan heittää pois... Kyseinen vaasi oli Arabian tuotantoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 16:46

Minultakin löytyy yksi suuren suuri lasimaljakko, räiskyvän punainen......ei ihan minun makuuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 18:27

Lasitaiteilija. Olen muutaman kerran nähnyt lasinpuhaltajan työssään. Aina yhtä ihastuneena sitä katselen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 19:23

Lasitaiteilija, hienoja maljakoita ja pulloja kuvissa ollut. Värikkäitä, niistä pidän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 19:48

En pidä räikeistä väreistä eli työnsä eivät ole makuuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 21:25

Kyllä siellä niitä lasitaiteilijoita on ollut. Iso tehdas ,siihen aikaan.Käyn silloin tällöin lasimuseolla.
Etenkin syömässä. siellä hyvää ruokaa.
On mulla muutama vaasi hänen suunnittelua.Jäi minun mielestä toisten varjoon . Minkä takia sitä ei tiedä.Varmasti oli taidokas suunnittelija.
Hyvä myöhään kun ei milloinkaa. Nyt myytiin lasitehtaan omistajan asuntona ollut lehmushovi. Joka oli kylläkin jo toisten omistuksessa ja toiminut ruoka ja juhla paikkana.Loppu tuli.
Joku sai kauniin kodin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 22:05

Minulla on yksi suuri maljakko lasitaitelija Tamaran..On kyllä tuolla yläkerrasta,että ei ole jatkuvasti silmien edessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 01:00

Hän on lasimuotoilija.

Mystiseksi jäänyt Tamara Aladin on syntynyt 1932. Hän opiskeli keraamikoksi, ja pyrki Arabian tehtaalle onnistumatta ja ryhtyikin lentoemännäksi. Työssään hän tapasi Riihimäen Lasin omistajia, Kolehmaisia, joille pääsi kertomaan olevansa muotoilija. Kolehmaiset tilasivat häneltä ensimmäiset mallit 1959. Yhteistyö päättyi, kun puhalletun lasin valmistus Riihimäellä loppui 1976. Tuottelias ja naturistinen Aladin on suunnitellut kymmenittäin lähinnä muottiin puhallettuja karahveja ja maljakoita. Nanny Stillin ja Helena Tynellin sijaan Tamara on keskittynyt suunnittelussaan pääasiassa vientimallistoihin ja yhteen sarjaan saattoi kuulua jopa 15 osaa. Nykyään Tamara Aladin asuu Haminassa ja on keskittynyt lähinnä puutarhansa hoitamiseen.

Elinkaari: 1932-
Suunnitellut: Riihimäen lasi
Materiaalit: Lasi
Tunnetuimmat työt: Carmen, Kleopatra, Taalari
Palkinnot: -

Taalaria löytyy minulta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2010 - 21:22

Taisi tehdä sen kuuluisan Aladin-lampun.