Kuka on kuvittanut kirjasarjan Kumpujen yöstä? Montako teosta sarjaan kuuluu? Mistä kirjasarja kertoo?

Avainsanat: kumpujen yöstä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.09.2010 - 01:11

Aarno Karimo.

Aarno Karimo (ent. Hasselqvist, s. 29. joulukuuta 1886 Parikkala – k. 13. maaliskuuta 1952 Helsinki) oli suomalainen kirjailija, taidemaalari, runoilija ja majuri. Karimo oli kansallismielinen ja aatteellisesti korkealentoinen.

Karimon tunnetuin teos on Suomen historiasta kertova neliosainen kaunokirjallinen teos Kumpujen yöstä (1929–1932). Siinä kerrotaan lähinnä kuvitteellisten henkilöiden sankarillisista, usein traagisista kohtaloista kansallismielisen paatoksen hengessä. Teoksen alkupuolella Suomen suku saapuu Suomeen itäisestä alkukodista, ja teos päättyy Suomen itsenäisyyteen ja vapaussotaan. Karimo myös kuvitti itse teoksen omin maalauksinsa, joita on myöhemminkin käytetty historiantapahtumia kuvattaessa. Kumpujen yöstä -sarjasta on otettu painoksia vielä 1950-luvulla, mutta näistä laitoksista on jätetty pois lopun Suur-Suomi-julistus ja muita uudessa ulkopoliittisessa tilanteessa arveluttavia kertomuksia. Toinen painos ilmestyi kolmiosaisena ja kolmas painos enää kaksiosaisena.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.09.2010 - 01:21

Aarno Karimo (kirjoittaja/kuvittaja)
neliosainen
Suomen historiasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 08:31

Aarno Karimo kirjoitti,että myös kuvitti,kirjassa käsitellään suomen historiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 08:36

Aarno Karimon kirjoittama ja kuvittama neliosainen sarja. Löytyy yksiosainen tiivistelmäkin.
Yltiöisänmaallinen kirja 30-luvulta. Suomalaisten vaiheita ja tekoja kivikaudesta nykyaikaaan.
Kumpujen yöstä on mainio kuvitettu kirjasarja aloittelijalle historian harrastajille ja ehkä muillekin.
Itse en ole kirjasarjaa lukenut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 09:43

Karimon tunnetuin teos on Suomen historiasta kertova neliosainen kaunokirjallinen teos Kumpujen yöstä (1929–1932). Siinä kerrotaan lähinnä kuvitteellisten henkilöiden sankarillisista, usein traagisista kohtaloista kansallismielisen paatoksen hengessä. Teoksen alkupuolella Suomen suku saapuu Suomeen itäisestä alkukodista, ja teos päättyy Suomen itsenäisyyteen ja vapaussotaan. Karimo myös kuvitti itse teoksen omin maalauksinsa, joita on myöhemminkin käytetty historiantapahtumia kuvattaessa. Kumpujen yöstä -sarjasta on otettu painoksia vielä 1950-luvulla, mutta näistä laitoksista on jätetty pois lopun Suur-Suomi-julistus ja muita uudessa ulkopoliittisessa tilanteessa arveluttavia kertomuksia. Toinen painos ilmestyi kolmiosaisena ja kolmas painos enää kaksiosaisena.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Aarno_Karimo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 09:51

Sotahistoriaahan tuo on, kirjoittaja ei muistu mieleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 18:11

Aarno Karimo : Kumpujen yöstä.
Suomalaisia vaiheita,tekoja ja oloja kivikaudesta nykyaikaan.
Kuvittanut ja kirjoittanut Aarno Karimo.
Neliosainen teos ilmestynyt ensi kerran vuosina 1929 - 1932

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 22:45

Aarno Karimo..On tullut joskus luekeltua näitä historian asioita.