Mitä on palinka?

Avainsanat: palinka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.09.2010 - 13:21

Minulla on nytkin luumu"pontikkaa" Slivovitsia pullollinen kaapissa. Ostin kesäkuulla Prahasta. Samanlaista, kuin se Barak Palinka.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.09.2010 - 23:24

Palinka on perinteinen brandy, jota valmistetaan Unkarissa ja Transilvanian alueella Romaniassa.
Onpas aika tujua ainetta, ja maistuvaista. Tullut joskus maistettua Unkarinreissuilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 00:16

lähinnä muistuttaa maultaan pontikkaa

Pálinka valmistetaan yleensä luumuista (szilvórium, szilvapálinka), omenoista (almapálinka), päärynöistä (körtepálinka tai vilmos körtepálinka [vilmos = williamsinpäärynä]), aprikooseista (barackpálinka) tai kirsikoista (cseresznyepálinka) ja tislataan kahdesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 09:31

Palinka (unkariksi pálinka [paːliŋkɒ], romaniaksi palincă) on perinteinen brandy, jota valmistetaan Unkarissa ja Transilvanian alueella Romaniassa.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1linka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 12:21

Pahan makuinen brandy Unkarista. Yksi maistokerta minulle ainakin riitti. Pitäydyn ranskalaisessa konjakissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 14:17

Palinka on luumusta (niin muistelen) tehty väkevä viina, unkarilainen. Samanlaisia juomia valmistetaan tuon alueen maissa, nimi saattaa hiemna vaihdella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 20:42

Palinka on korkealaatuinen hedelmä ja marjabrandy. Sitä valmistetaan 25 erilaista eli eri laatuja.
Valmistukseen käytetään hyvänlaatuisia marjoja ja hedelmiä kuten mustikkaa, mansikkaa, ruusunmarjaa, orapihlajaa, luumuja ja aprikooseja ym. Hedelmäpitoisuus on 50 %.
Valmistusmäärät ovat pieniä, siis kutakin laatua. Käymisaika on 3 vuotta.
Yhden litran valmistukseen käytetään marjoja 30 litraa. On käytetty ennen myös lääkkeenä..
Näinhän se on,"että viina vanhin voitehista" pätee tässäkin.

Lähteet:
googlen avustamana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 23:04

Se on hemmetin pahanmakuinen brändy..olen sitten ilman viinaa jos ei parempaa löydy..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2010 - 21:03

Tästä on kyse:
fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1linka

Lähteet:
googlettamalla wikistä