Mitä matkailuelinkeino voisi tehdä hyötyäkseen enemmän paikkakunnan loma-asukkaista?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.09.2010 - 15:20

parantamalla saatavilla olevia palveluja, kehittämällä niitä loma-asukkaiden toivomaan suuntaan ja aktiivisella tiedotustoiminalla ... pelkkä hintojen nosto on sen oksan sahaamista jolla itse istuu ...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.09.2010 - 17:37

Esimerkiksi nyt olin elokuussa Ruissalon Leirintäalueella, voi kauhistus näin Turkulaisena on pakko sanoa..
Miten sinne saadaan telttailijoita, tai matka autojen kera ihmisiä..
Paikat on samassa kunnossa (ilman kunnostamista) kuin 20 vuotta sitten..
Ylämäessä pitäisi olla toimiva grillikatos, suihku ja WC.. ( grilli huonossa kunnossa, suihku ja WC pois käytöstä)
Missä kioskit kuin ennen vanhaan..
Leirintä alue on aivan rapakunnossa...
Turkulaiset päättäjät, eivät ole käyneet edes ajelulla, HUH HUH...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 17:52

Ruoka itselviljeltyä puhdasta, karjankasvatus luonnollisella ravinnolla, Pieni juustoloita joissa raakamaidosta valmistettaiisiin juustot esimerkisi. Ruoka luonnollisessa muodossa mahdollisimman
vähän lisäaineita käyttämättä. toisaalta se vaatii kyllä sitten vakituista ostajakantaa.
No tietysti myös majoitus on tärkeä asia, mutta olen lukenut kyllä hyviä tarinoita maatilamatkailua
harrastaneitakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.09.2010 - 22:04

Tuliko läksyksi tuollainen aihe. Mitä sinä vaatisit lomailijana, sitä kautta miettimällä löydät myös vinkkejä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 22:53

Menee vähän kysymyksen vierestä, mutta...
Toffen kanssa samaa mieltä Suomessa leirintäalueet ja matkailukohteet on yleensä surkeassa kunnossa, ihan hävettää kun joutuu ulkomaalaisille selittelemään.
Kesäisin vastaanotossa työskentelevät opiskelijat eivät usein tiedä mitään, eivätkä osaa hoitaa aluetta eikä asioita, kun ei kukaan heitä opasta.
Opasteet pääteidenkin varressa on koko talven peittämättä, paikat suljetaan kesken eteläeurooppalaisten lomaa, eikä aukioloaikoja tahdo nähdä mistään.
Suomesta matkailumaa - se on kaukainen haave tätä menoa.
Kysymykseesi löytyy toivottavasti vastaus opiskeluaineistostasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 00:25

Loma-asukas assosioituu mielessäni mökkiläiseksi. Loma-asukkaana (mökkiläisenä) toivoisin parempaa jätehuoltoa. Maksan nimittäin jätemaksun, mutta jäteasema on niin kaukana, että vähäiset roskat kuljetan kotiroskikseen. Suurin osa kompostoituu tai palaa takassa/uunissa.

Kesäaikaan voisi tori olla useampana päivänä avoinna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 08:01

Se elinkeino saa pysyä kaukana sieltä missä minä liikun. Minulla ei ole heille jakaa rahaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 10:59

Parantamalla palveluiden saatavuutta. Mutta matkailu elinkeinona, siinä on kaksi puolta. Vain rahan kerääminen matkailijoilta suistaa ojasta allikkoon. Maaseutua ei pidä turistirysäksi väkisin kehittää.
Heinäkuun loppupuolella tulimme autolla Pohjois-Pohjanmaalta eli Kalajoelta Sisä-Suomen kautta (yleensä käytämme reittiä Kokkola-Seinäjoki- Jalasjärvi jne) kohti Helsinkiä. Viikonpäivä oli sunnuntai ja yllätys oli että pitkällä reitillä kohti Jyväskylää ei löytynyt mitään palveluita, kaikki paikat kiinni. Onneksi oli varattuna muutama hedelmä ja juomaa evääksi ettei helteessä voimat päässeet ehtymään. Vasta vähän enen Jyväskylää löytyi tienvarresta avoinna oleva ABC jonne menimme lounaalle. Siellä oli moni muukin.... ymmärrettävistä syistä. Toki maaseudulla ei varmaan kannata pitää mitään palvelupisteitä, ovat menneet konkurssiin aikoja sitten koska perusväestö ei riitä ylläpitämään palveluita. Kuollutta oli tuolla päin maaseutua.
Olen monet kerrat manannut sitä että Kalajoen hienot Hiekkasärkät on pilattu ylirakentamalla erilaisia mestoja, ravintoloita, kioskeja yms. mutta nyt katson asiaa ihan toiselta kantilta. Siellä löytyy vuoden lähes jokaisena päivänä peruspalveluita. Se kaupunki on toki vireä, paljon erilaista pienteollisuutta ja väestö on aktiivista kaikin tavoin. Eli retki Savon halki avasi taas yhden "totuuden". Rannikko on muutenkin vilkaampaa verrattuna sisämaahan.
Kalajoella on siistiä myös leirintäalueella sen mitä olen siellä käynyt katsomassa, on saanut jotain palkintojakin asiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 11:42

Silloin kun hinta ja laatu kohtaavat toisensa ollaan oikealla tiellä. Suusta suuhun noissa tapauksissa sana kulkee ja asiakkaat tulevat kuin itsestään.