Onko sinulla hyvä suuntavaisto?

Miulla se on onnettoman huono ja eksyn vaikka kirkkopuistoon.Miehelläni on hyvä suunta vaisto ja onkin turvallista olla hänen mukana metsässä.

Avainsanat: suuntavaisto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.09.2010 - 11:31

Minulla ei ole suuntavaistoa ollenkaan, eksyn kyllä helposti vieraasa paikassa jopa täällä kotikaupungissani.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.09.2010 - 10:32

No täytyy sanoa onkohan mulla ollenkaan suuntavaistoa..
Mieheni sanookin että olisi hyvä homma mulle jos pääsisin jonkun kilpaautoilijan kartturiksi, tasan tarkkaan tietäisi mikä auto ei tule maaliin..

Metsään en yksin mene pitääpi olla mies mukana, hän kun osaa aina suunnistaa oikein...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 10:45

Nokyllä täälläkin mennään korvessa ja maailmalla elämäntoverin suuntavaistolla. Itse eksyn hyvin helposti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 12:00

Parempi ainakin kuin navigaattorillani, joka kierrättää lähinnä ympyrää.
Aurinko on oiva suunnistusapu laajemmassa mittakaavassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 12:53

Eipä ole suuntavaistoa ei!Tässä taannoin "hukkasin"autonikin Naantalin keskustaan ja tunnetusti se ei mikään suurkaupunki ole.Aikani kiertelin pitkin katuja ja epäilin sen olleen jo varastettu mutta löytyi lopulta.Kadun nimetkin unohtuu helposti mutta minkäs teet...Helsingissä on helppoa mennä yleisillä kulkuneuvoilla.Tukholmaa olen kiertänyt suht'paljon ja aina löytää perille kun hyppää maanalaiseen ja T-centraalista on helppo lähteä suuntaan kuin suuntaan.Metsissä tulee harvemmin talsittua ja tässä lähellä niin pieniä,että nopsaan tulee aina joku tie vastaan.Eräs talvi vuokrasin Ivalossa moottorikelkan ja lähdin erämaahan ajelemaan ajatuksena,että palaan samoja jälkiä takaisin.Ajatus sinänsä hieno mutta kun jossain vaiheessa huomasin jälkiä menevän ristiin rastiin ja suurin osa ei ollut omia.Meinas tulla oikeasti suru puseroon mutta onneksi oli jo ilta ja kylän valot kajastivat kauas ja siten osasin takaisin mutta jälkeenpäin hirvitti kun ei ollut edes puhelin mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 13:47

No. Pitää olla aika tarkka ja osata havainnoida monta asiaa, jos on vieraassa paikassa.
Kerran Kreetalla Agios Nikolauksessa, mieheni kyseli, että mihinkä suuntaan lähtisin, jos menisin suoraan kotiin! Katseli asiantuntemuksella ympärilleni ja mietin. Sanoa paukautin käsi sojossa, että tuonne....Todellisuudessa aivan päinvastaiseen suuntaan.Että, hyvä on siis suuntavaisto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 13:51

Kyllä kotinurkissa osaan suunnistaa. Mutta nyt voi eksyä näissäkin kun isot metsät koneella pistetty matalaksi. Maasto muuttuu ihan erinlaiseksi ja vieraaksi.Paras olisi kun opettelisi käyttämään kompassia. Itse katselen aurinko,kuuta ja muurhaispesiä .Olen ennen katsellut isojen puitten oksia mutta enään ei ole niitäkään.Tietää jonkun etelä-pohjois suunnan.
Kyllä siinä vähän kalpenee kun huomaa että ei osaakaan sinne minne piti mennä ja yö on tulossa.
Kiirettä pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 16:00

kohtalaisen kohdallaan tuo sisäinen navigaattorini, sillä on pärjäilty isoissa kaupungeissa ja pienissa metsissä (ja päinvastoin) ja meriltäkin on selvitty takaisin .. ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 17:57

Eipäsen jälkeen kun aivoinfarkti vei vasemmanpuoleiset näkökentät,tututkin paikat on ajettava moneen kertaan sisään aivolokeroon, ennenkö opin.
Alussa törmäilin ihmisiin , meinasin jopa kävellä lasista läpi.
Mutta siihen tottuu kyllä aikanaa, Pitäs olla pitkä valomerkki vasemmalla puolella varoittamassa, että varokaa tätä ihmistä, joka katselee maailmaa vain toisella puoliskolla.
On epikriisissä merkintä suuntausnäkö puuttuu. Joten olen sen suhteen vähän haperolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 20:03

Ei todellakaan ole! Eksyn missä vain,josen ole koko ajan tarkkana, että mitä reittiä olen kulkenut. Hyvänä lisänä olen ihan tumpelo lukemaan karttoja joten navigaattori on minulle kuin taivaan lahja, koska joudun työssäni liikkumaan paljon autolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 21:13

Kaupungissa on,mutta ei metässä.Kaupungit ei herätä suuria tunteita ja en paina yksityiskohtia mieleeni,mutta luonnossa tulee katsottua maamerkkejä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.09.2010 - 22:02

Hävettää oikein että entisellä suunnistajalla on rasti hukassa kun menee nykyään metsään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 22:36

Kyllä en uskalla yksin mennä metsää..vähän aikaa,kun sillä pyörin..olen ihan eksyksissä..
Aina pitää olla kaveri mukana..
Ulkomailla osaa paremmin liikua,kun seuraa reittiä missä kuljeskelee..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 23:43

Ei kohdalla alkuunkaan, eksyn aivan varmasti jos metsään menen seikkailemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 00:30

Sitä lahjaa ei ole minulle suotu, mutta onneksi Nokian puhelimessa navigaattori toimii koti- ja ulkomailla. Kerrankin kannattava ostos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 11:37

Tuntuu välillä siltä, kuin oli kompassi tuolla pääkopassa. Suuntavaisto on ihan kunnossa. En paljon karttoja tarvitse merellä ja maissa ollessani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 15:52

Olen kuin kompassi. Tarkkailen muurahaispesiä ym. Kaupungissa suuntiminen on helpompaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 02:16

Mulla on hyvä suuntavaisto, eksyn tosi harvoin. En vain aina tiedä ihan tarkkaan missä olen. Karttaa mä sentään vielä osaan lukee, jos vain näen lukea eli kakkulat on päässä.