HYVÄÄ OMENASTA RESEPTIT JAKOON NAPSULAISET

Katjan Omenapiirakka

Aika n.1 1/2h, josta 1h paistamiseen.

pohja

100g margariinia tai voita

1 3/4dl sokeria

1 muna

1dlvehnäjauhoa

2dl grahamjauhoa

1/tl leivinjauhetta

päälinen

3 omenaa

1 1/2dl kuohukermaa

1 1/2 Creme fraichea

3 munaa

1/2dl sokeria

1tl vaniliinisokeria

1. Hiero rasva ja sokeri pehmeäksi lisää muna.

2. Sekoita vehnäjauhot, grahamjauhot ja leivinjauhe keskenään.

lisää seos taikinaan.

3. Vuoraa voidellun, pyöreän irtoreunaisen 24cm:n vuuan pohja ja reuna taikinalla.

4. Kuori ja lohko omenat, Asettelene koristeellisesti vuokaan.

5. Vatkaa kerma kiinteäksi vaahdoksi. Sekoita siihen creme fraiche, hieman vatkattu muna, sokeri ja vaniliinisokeri.

6. Kaada seos omenalohkojen päälle.

7. Paista piirakkaa ritilällä uunin alaosassa 175 asteessa noin tunti.

8. Jäähdytä piirakka, ennen kuin irrotat vuasta.

Kakku maistuu parhaimmalta vastapaistettuna, mutta voit säilyttää sitä muutaman päivän tölkissä.

Voit myös pakastaa sen, säilyvyys pakasteessa noin 3 kuukautta.

(Voit myös pakastaa omenanlohkoja talven omenapiirakoita varten. Ripottele niiden päälle sokeria ja levitä ne piirakan päälle puolisulana.)

Lisätty: 18.09.2010 - 16:54

Tätä olen tehnyt noin 20 vuotta ja todella hyväksi havainnut...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.09.2010 - 17:23

Tässä vähän kevyempi omenatorttu..

LIISUKAN OMENATORTTU..

100 gr voita (margarinia)

1½ dl sokeria

3 dl vehnäjauhoja

1 tl kaardemummaa

1 tl soodaa

1 dl piimää

1 muna

Sekoita sulatettuun voihin sokeri ja vehnäjauhot.

Ota murumaisesta seoksesta 1 dl erilleen.

Lisää taikinaan kaardemumma,sooda ja piimä ja muna.
Levitä taikina piirasvuokaan..lisää päälle omenat..
Ripottele kanelia päälle ja viimeiseksi muruseos.

Paista 225 asteessa noin 20 min.
Tarjoa vanilja-kastikkeen kanssa..

Lisätty: 18.09.2010 - 17:35

Tänään kyllä tein kääretortun..ritruunalla mausutettua omenahilloa täytteksi..

Lisätty: 18.09.2010 - 18:04

Tänään kyllä tein kääretortun..ritruunalla mausutettua omenahillolla täytteksi..

Kysyjän kommentti

Kiitos kivasta ohjeesta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.09.2010 - 14:35

www.carloskokki.com/201
Tähän taitaa olla vaikea hankkia tarvikkeita, mutta sivulla on kaikkea muutakin mukavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 16:40

Kiitos hyvästä ohjeesta, pitää ensi viikolla tehdä tuota, päällinen on mielenkiintoinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 17:30

Kerrassaan ihania omenatorttujen ohjeita.Maistuu varmasti meillekin.Kiitos napsun likat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 18:06

Liisukan piirakka ohje kulkee meillä päin "Lyytin erikoisena". Hyvä juttu kanssa, teen kaiken marjapiirakan
sen pohjalta. Joten en toista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 22:29

Ihania ohjeita kiitos kyllä kokeilen. Just tein tämän ohjeen mukaan.
4munaa+sokeria2dlvispataan kuohkeaksi.sitten 1dl rasvaa, mielummin voita.Muukin käy.1dl maitoo tai kermaa.5dl vehnäjauhoja tai täysjyväjauhoja 1dl tuosta koko määrästä.leivinj.2tl.kaikkisekoitataan tuohon vaahtoon.Kuori 3l omenan lohkoja ja levitä päälle.
Tästä tulee iso uunipellillinen.
Muruseos.0.5dl rasvaa,1dlsokeria,1dl kaurahiutaleita.kanelia1tl. käsin ripottele omenoitten päälle.
30min-200
Kaikki tykkäsi ,en omenoissa säästele enkä koossakaan.Hyvää maidon kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.09.2010 - 21:40

Kiitos ohjeesta. Tänä vuonna sääolosuhteet veivät kaikista puista sadon. En tosin ole kovin omenan ystävä itse, mutta hilloa keitän silloin kun niitä on kattilaan asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 00:35

Olipas omenaisia ohjeita. Pitänee kokeilla.