miten erityistukea tarvitsevan lapsen tai nuoren toimintakykyä arvioidaan ?
Ilmoita asiaton kysymys
Vastaukset
Käyttäjien valitsema paras vastaus
Asiantuntijavoimin: liian monen aikuisen asiantuntijan yhteistyö vaatii selkeän koordinoijan ja paljon resursseja sekä vastuuhenkilön.
Ilmoita asiaton vastaus
Muut vastaukset
Arvionti aloitetaan jo neuvolassa.Mutta esikoulussa tehdään viimesijainen päätös.
Ilmoita asiaton vastaus
Lapsen tullessa toimintaterapeutin vastaanotolle hänelle tehdään toimintaterapia-arviointi, jossa kartoitetaan lapsen valmiuksia kehityksen eri osa-alueilla, kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä lapsen voimavaroja. Arviointi sisältää erilaisia käden taitoja, kehon hallintaa sekä näönvaraista hahmottamista mittaavia tehtäviä ja testejä. Lisäksi arvioinnissa kerätään tietoa havainnoimalla lapsen leikkiä ja liikkumista sekä haastattelemalla vanhempia. Arviointiin sisältyy yleensä 2-3 tutkimuskertaa. Erillisessä palautekeskustelussa toimintaterapeutti antaa palautetta arvioinnin tuloksista ja laatii yhdessä vanhempien kanssa mahdolliset jatkosuunnitelmat. Tarvittaessa sovitaan terapiajaksosta tai seurantakäynnistä. Toimintaterapeutti antaa myös ohjeita kotiin ja/tai päivähoitoon/kouluun lapsen kehityksen tukemisesta.
Ilmoita asiaton vastaus
Vastaa kysymykseen
Rekisteröidy vastataksesi kysymykseen. Rekisteröityminen on nopeaa ja helppoa!Rekisteröidy
Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu sisään
Ohjeita vastaajalle
- Vastaa esitettyyn kysymykseen.
- Kysy itseltäsi: "Auttaisiko vastaukseni kysyjää?"
Jätä vastaamatta, jos vastaus tuohon kysymykseen on "ei". - Noudata Napsun sääntöjä.
- Pyri antamaan selkeitä ja perusteellisia vastauksia.
- Älä oleta, että kysyjä tietää kysymyksen aiheesta yhtä paljon kuin sinä.
- Kirjoita itse omat vastauksesi. Viittaa lähteeseen, kun lainaat tekstiä.
- Voit antaa kysyjälle vinkkejä vastauksen löytämiseen, vaikka et itse tietäisikään suoraa vastausta kysymykseen.