Mitä tarkoittaa larppaus?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.09.2008 - 21:15

Live-roolipelaaminen on tavallisesta roolipelaamisesta kehitetty pelimuoto, jossa kuvitteelliseen pelihahmoonsa eläytyvät pelaajat eivät tyydy pelkästään kuvailemaan hahmonsa tekemisiä suullisesti pöydän ääressä istuen, vaan todellakin sonnustautuvat hahmonsa tamineisiin ja esittävät hahmoaan improvisaatioteatterin tyyliin.

Kukin pelaaja siis esittää yhtä henkilöä tarinassa, jonka tarkkaa kulkua kukaan ei tiedä etukäteen. Ennen peliä pelaajat ovat saaneet pelinjärjestäjiltä kuvauksen hahmostaan: millainen henkilö on kyseessä, millainen menneisyys tällä on ja mihin tämä pyrkii. Pelin alettua kukin esittää hahmoaan parhaaksi katsomallaan tavalla ja yrittää toimia niin kuin kuvittelisi hahmonsa toimivan. Pelaajat eivät kilpaile toistensa kanssa. Tarkoitus on pelkästään pitää hauskaa, asettua hetkeksi jonkin erilaisen ihmisen (tai muun olennon) saappaisiin ja kohdata uusia tilanteita - ja samalla oppia, miltä maailma näyttää jonkun toisen silmin katseltuna.

Harrastuksesta käytetään nimitystä live-roolipelaaminen tai näytelmäpelaaminen, mutta alan harrastajat puhuvat mielellään larppaamisesta. Tämä outo sana on johdettu englanninkielisestä lyhenteestä LARP, Live Action Role Playing.
Monipuolinen harrastus

Larppaaminen on suhteellisen uusi harrastus. Maailmalla ensimmäiset live-roolipelit järjestettiin 1980-luvun alussa, Suomessa 80-luvun lopulla. Live-pelien suosio on jatkuvasti huimassa kasvussa. Nykyisin on vaikea löytää viikonloppua, jolloin jossakin puolella Suomea ei järjestettäisi larppia.

Yksi syy pelien lisääntyvään suosioon on varmasti niiden tarjoama vapaus: jokainen pelaaja voi ottaa pelin ajaksi roolin, joka on tyystin erilainen kuin hänen arkinen minänsä. Hän voi ryhtyä vaikkapa paronin nihtien takaa-ajamaksi lainsuojattomaksi keskiaikaisessa Englannissa, onnettomasti rakastuneeksi runoilijattareksi 1930-luvun Suomessa tai vaikkapa salaperäistä murhamysteeriä ratkovaksi tulevaisuuden poliisiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.09.2008 - 20:57

Luulisin, vaan tiedä en, et larppaaminen ois näytelmäroolipelaamista?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2008 - 15:18

Monenlaista roolileikkiä, jopa näytelmää