Ovatko metsänantimet sinusta ilmaisia?

marjat,sienet,polttopuu jne.Minusta eivät,koska niiden eteen ostetaan polttoainetta,käytetään sähköä noin 100 euroa vuosi ja jos oikein pitkälle laskettais,niin myös auton hankinta hinta pitäisi laskea mukaan.ostan itse marjoja silloin,kun tarvitsen kaupan pakastealtaasta ja liikun muuten luonnossa.sain siitä haukut päälleni,kun en kuulema käytä kotimaista marjaa,mutta saman auringon alla ovat kasvaneet.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.09.2010 - 16:08

me kun asumme metsänympäröimänä , niin sanoisin , et ilmaisia ovat .. puut ovat omasta metsästä, mutta siinä isäntä kyl käyttää traktoria , sekä moottorisahaa ja sit vielä sirkkeliä ja klapikonetta .. jotta ei ne taidakkaan ihan ilmaisia olla , mut marjat, sienet ym metsän antimet ovat ... no-o kuluuhan niitäkin poimiessa saappaat ja vaatteet sekä kroppa .. jot ei nekään sittenkään taida olla ilmaisia , jos nyt tarkkaan funtsii , niin ei tässä elämässä taida olla mikään ilmaista ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.09.2010 - 15:45

Kylä kalankin saa torilta edullisemmin paperisyötillä, kuin merestä. Vuosien kokemus ja kerran olen käyttänyt venettäni merellä heinäkuun helteillä tänä vuonna. Aiemmin oli motto etten "huvia aja"? Sama mielestäni pätee muihinkin luonnon antimiin ellei ne ole heti "nurkan takana".
Sitten ne vasta hintoihinsa tulee jos taksilla joutuu marjaan menemään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 16:06

Kyllä nuo ilmaisia ovat, auton käyttö ym. mutta kuinka paljon noukit ja miten säilöt siitä voikin tulla mahtava lasku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 17:46

No jos näin ajattelee, niin eihän ne toki ilmaisia ole, jos välilliset kustannukset kaikki huomioidaan.
Saahan siitä iloa itselle ja hyvää mieltä, kun on itse kerännyt metsän antimet.
Kaikkihan maksaa jos oikein ajattelee, ilmainen huvikin maksaa monien kilometrien päässä
jos sinne autolla porhaltaa.
Kaikki on niin suhteellista tässä maailmassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 18:52

Kaikki minun mielestäni maksaa enemmän tai vähemmän.Luonnosta suoraan on kiva ottaa .Nauttii ja haistaa aisteillaan ja sitten vielä maistaakin.Voi testata mitä sieltä mukaansa voi ottaa ja tunteeko noita sieniä
.Äsken kävin katsomassa tossa talon takaisessa metsikössä, onko sieniä noussut kun on kosteeta ollut. Yllätys tuli vasten kasvoja.Siellä laidasta laittaan ihan kaikkia sieniä ja runsaasti.rouskuja ,tatteja kehnäsieniä ,haperoita,kääpiä,torvisieniä,vahakkaita ,suppiloita ja paljon muita.
Marjatkin aivan ihana ottaa metsästä.
Niitä kun säilöö on työtä ,vaivaa ja sähköö kuluu.Mutta on se silti jotain ainutlaatuista.Hirvikärpäset ei mua haittaa silloin kun kultaa huuhdotaan.
Aistitkin pysyy kunnossa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 20:36

Minulle tulevat kaupan päälle, käyn joka tapauksessa mökillä aina kun vain voin. Luonnossa liikkuminen on suuri nautinto ja kun vielä saa eväspussin reissulta matkaan, niin voisiko asiat olla paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 20:52

Eihän ne ilmaisia ole,juuri tuon polttoaineen kulumisen takia,mutta se on pikkujuttu,kun saa liikkua rauhaisassa metsässä ja se kruunaa kaiken,kun sieltä saalista saa.Ah se on oikeata elämää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 21:27

Onhan antimet ilmaisia,kun jaksaa niitä keräillä.Sehän mielen virkeyttä liikua metsässa.. Tietysti jos alkaa laskemaan polttoaineet ja sähkönkulutuksen ei se ole ilmmaista..
Se ilo minkä saa,kun on itse keräillyt antaa arvoa enemmän...kun menet torille ja ostat..sehän on helpoin tapa...mutta nekin pitää jollakin tavalla säilöä...että sekin maksaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 21:31

Jos ihan vaan lähimetsään kävellen tai pyöräillen piipahtaa eikä edes eväitä tee mukaan, on marja- tai sienisaalis aika ilmainen.Säilömiseen tietysti kuluu sokeria,sähköä ym. säilöntätavasta riippuen. Myös mato-ongella käynti ilman moottoriajoneuvoa tulee halvaksi. Esim. hirvenliha sen sijaan tulee melkoisiin kilohintoihin jos ihan kaikki metsästyspuuhaan liittyvät menot lasketaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 21:37

Ei oo ilimasta tähän maailmaan keksittykään. Vähintäänki jalakapohojan kovettumat kulluu, ku joutuu moisten perässä tarpomaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.09.2010 - 00:07

tuskinpa mitään ilmaista on, hinta riippuu ihan siitä mitä hankintakuluiksi lasketaan ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.09.2010 - 12:25

Eipä tietysti mikään ole ilmaista tänäpäivänä, mutta kun menet metsään ja olet siellä muutaman tunnin, liikut ja hengität sitä raikasta ilmaa, niin olet jo saanut hyvin paljon lisää terveydellesi!
Kaiken lisäksi ainakin tänä vuonna on tuo sienisato aivan hirmuinen ja ei osaa ennen lähteä mihinkää, kunnes korit on kukkuramitassa ja vielä joku muovipussikin täynnä.
Sitten kun puhdistat ja alat niitä laittamaan käytät sähköä ja vettä, joten kaikkihan maksaa, mutta kaikista paras on se että olet paljon pirteämpi luonnossa liikkumisen jälkeen!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.09.2010 - 21:42

Mielihyvä poimituista metsän antimista on suurempi kuin niitä hankkiessa luovutetut hikipisarat. Tietyssä mielessä ilmaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.09.2010 - 22:55

Riippuu hieman siitä mitä sieltä hakee. Jos ei lasketa polttoainekustannuksia. Marjat ja sienet ovat ilmaisia poimia, jänikset ovat edullisia, mutta jos lähdetään vaikka hirvimetsälle niin se ei enää olekaan halpaa. Pitää maksaa kaikesta mahdollisesta ennenkuin sitä voi harrastaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 21:34

Jos bensakulut lasketaan mukaan, antimet eivät ole ilmaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 13:43

hinta joka niistä maksetaan ei ole kilisevää. hintana on huolenpito luonnosta.