Mikä on maailman vanhin sankaritaru?

Avainsanat: sankaritaru maailman vanhin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.09.2010 - 17:40

otanpas tuosta Gilgamesh- eepoksen kirjoitettu n,2000 vuotta eKr. Huikea sankaritarina, kertomus ikuisen elämän etsimisestä. Vanhin säilynyt dokumentti sumerilaisesta kulttuurista.
Maailman vanhin sankaritaru, joka on käännetty vieraille kielille.

Lisätty: 26.09.2010 - 21:35

Kiitos käyttäjien valinnasta.

Lähteet:
no se google

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.09.2010 - 17:59

Gilgameš on eeppinen runoelma muinaisesta Mesopotamiasta. Se on maailman vanhin eepos, ja se sisältää tarinoita jo sumerien ajoilta

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Gilgame%C5%A1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2010 - 18:22

Ekana tulee mieleen Raamattu. olihan se Jeesus aikamoinen sankari.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 02:15

Raamatun Arkeologian Seuran kokouksessa kolmantena päivänä joulukuuta vuonna 1872 Lontoossa nuolenpääkirjoitusten tutkija George Smith esitti sensaatiomaisen tiedonannon. Hän kertoi että Assyrian valtakunnan kuninkaan Assurbanipalin (668-632 eKr.) palatsikirjastosta Niinivestä oli löydetty joukko nuolenpäätauluja, jotka tarinoivat Izdubar-nimisestä sankarista. Kysymyksessä oli maailman vanhin sankaritaru, jonka nykyään tunnemme Gilgamesh-eepoksen nimellä. library.lds.org/nxt/gateway....ver#LPHit1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 09:51

Vai oli se Gilamesh-eepos. Raamattua minäkin olisin veikannut ihan ulkomuistista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.09.2010 - 10:06

Raamattu tuli ensiksi mieleen mutta taitaa olla kuitenkin Gilgames-taru.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.09.2010 - 22:04

Taas tuli uutta tietoa, mutta jotenkin luonnollista on että vanhimmat tarinat liittyvät Isoon Kirjaan, eli raamattuun.
Aloitin pari vuotta sitten lukemaan sitä, mutta lähihenkilöt hermostuivat kun kerroin tarinoita siitä - en ymmärrä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 13:01

Gilgamesh-eepos.

Gilgameš on eeppinen runoelma muinaisesta Mesopotamiasta. Se on maailman vanhin eepos, ja se sisältää tarinoita jo sumerien ajoilta.