Ketkä suomalaiset ovat voittaneet Olympiakultaa taidelajeissa?

Lisätty: 21.09.2010 - 21:29

Helsingin stadionin suunnittelemisesta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu, jonka voittivat arkkitehdit Yrjö Lindegren ja Toivo Jäntti puhdaslinjaisella funktionalistisella ehdotuksellaan.

Avainsanat: taidelajit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.09.2010 - 09:19

Berliinin taideolympialisissa Urho Karhumäki voitti eeppisen ruonouden sarjan teoksella Avoveteen
kultaa. Vuosi oli 1936.
Vuonna 1956 taideolympialisten nimi muutettiin ja tilalle tuli olympialaisten kulttturiohjelma.
Muita en enään katsele,.

Lisätty: 15.09.2010 - 17:03

kerta ainakin kiellon päälle.
Sattuipa somasti kirjastossa aukesi kirjasta mitä tapahtui 1960 sivu, jossa luki, että Viljo Mäkinen on voittanut taideolympialaisten kuvanveiston kultamitalin ja saa muhkean liira-palkinnon.
Aale Tynni runoili kultaa Lontoon 1 olympialaisiissa 1948 Hellaan laakeri oli runo.
Samoissa 1948 Lontoon Olympialaisissa Yrjä Lindegren voitti kultaa asemakaavojen sarjassa
Suuunitellut mm. ns. käärmetalon Helsingissä.
Vancouverin kisoista 2010 ei manintaa kulttturiolympiavoittajista.
Tapio Rautavaara oli kulttuuripersoona, mutta kultamitali tuli keihäänheitossa.

Helsingissä 1952 ei järjestetty kulttuuriolympialaisia resussipulan vuoksi.

Lähteet:
google + kirja mitä tapahtui v.1960

Kysyjän kommentti

Karhumäki, Urho 1936, Lindegren, Yrjö 1948 ja Tynni, Aale 1948 lajit ovat yllä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.09.2010 - 19:40

www.city.fi/artikkeli/Omitui...iset/1260/

tarkoitatko tätä...

vai Tapio Rautavaaraa