Onko muilla vihernapsuilla kokemusta viiniköynnöksestä?

Ostin sellaisen Kuopiossa käydessäni ja laitoin talvehtimaan nyt ensiksi perunapenkkiin..on hyvä multa ja saa hyvin peiteltyä. Meinasin ensi keväänä laittaa isoon ruukkuun Onnelaan.

Lisätty: 13.09.2010 - 21:46

Tarkoitin siis ihan rypäleitä tekevää köynnöstä. Villiviinihän on koristekasvi joka kiipeää seinää pitkin ja on muuten kauniin näköinen näin ruska-aikaan.

Lisätty: 14.09.2010 - 07:35

Kylläpäs Jumppiksella on komeita ja makean näköisiä rypäleitä.

Avainsanat: viiniköynnös kasvatus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2010 - 21:11

Villiviiniä ja tummaa viinirypälettä kasvoi silloisen omakotitalon molemmilla puolilla (saimme jopa hieman satoakin pari kertaa)..
kerran katkoimme pois talon maalauksen yhteydessä ja pari vuotta meni oli taas katonharjalla asti molemmat...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2010 - 17:51

Mulla on villiviini ja viiniköynnös. Molemmat iki vanhoja ,kovia kasvamaan.Värikkäämpi ja isolehtisemi on tuo villiviini.Mulla se on ollut aika vaatimaton kasvina.Joudun leikkaan joka vuosi .Muuten kasvaa ihan liikaa joka paikkaan. Toinen on lautaseinällä ja toinen kiviseinällä.Enään en laittaisi laurtaseinälle.Laittaisin erilliselle paikalle kokonaan jossa ohjailisin kasvia.Alussa juurtumisaika voi olla hidastakin.

Lisätty: 14.09.2010 - 17:51

Molemmat reheviä vihreitä köynnöksiä ei hedelmiä.Toistensa kaltaisia. Pojallani seinustalla viinirypäle köynnös josta satoa 3ämpärillistä joka vuosi tummia viinirypäleitä.

Lisätty: 14.09.2010 - 22:17

Laskee seinustalta alas talveksi. Jotta lumi peittää tuon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 18:07

Rivitalomme molemmissa päädyissä kasvaa jotain viiniköynnöstä, jotka kiipeilee pitkin talon seinää ja takertuu siihen kovin tiukasti. Talon maalausta varten se rapsuteltiin kokonaan pois, mikä olikin työläs homma. Pari kesää ja se oli taas korkealla pitkii seinää. Kerrassaan nopeakasvuinen ja hyvin talvenkestävä kasvi. Päätyhuoneistojen asukkaat joutuvat leikkaamaan sitä, jotta se ei peittäisi ikkunoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 19:07

Oli tuossa mökin kulmalla. Oli kaunis, mutta seinä ei siitä tykännyt. Poistettu on ja uutta ei laiteta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 21:02

Olen asunut joskus sellaisessa talossa missä meni villiviini seinää pitkin ja syksyn tultua se oli todella hyvin kaunis.Muuta kokemusta ei minulla ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 21:21

vaikken nyt mikään vihernapsu olekkaan niin viiniköynnöksestä on senverran kokemuksia että aikoinaan työhuoneessani kasvoi ( itse siemenestä istuttamani) ja kukoisti usean vuoden ajan tosi terveen näköinen köynnös (kunnes siivooja ilmeisesti sai siitä tarpeekseen ja tappoi sen jollain tuntemattomalla konstilla yhden matkani aikana ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 21:45

Kyllä on villiviiniä..grillikulmauksessa..on sellainen suuri panssariaita kulmaus...on kyllä nyt upean näköinen,kun lehdet ovat ihan punaisia..todella kaunis..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2010 - 05:40

En ole viherpiipertäjä mutta tuossahan noita seinustalla on;
jumppis.blogspot.com/2010/09...ypsyy.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.09.2010 - 22:02

Ei ole kuin se villiviini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 09:33

Villiviini, se joka punertaa kauniisti syksyllä, ja viiniköynnös ovat kaksi eri asiaa. Enpä usko että Kuopion korkeudella viiniköynnös ulkona menestyy ellei ole sitten jo kehitetty jotain erikoislajia.
Kaikkeahan myydään kyllä...
Olimme juuri Gotlannissa ja siellä on kaksi viinitarhaa joista toisen näimme, oli ihan tien varressa. Tummansiniset rypäleet olivat kypsymisvaiheessa. Gotlanti on sen verarn etelässä ja ilmastokin on erilainen kun Suomessa ja siellä näyttää menestyvän tuokin laji. Sikäläistä viiniä en tosin ole koskaan maistanut eli ei tietoa millaista on.
Ahvenanmaalla on muistini mukaan viininviljelykokeilu menossa.
Sisätloissa voi menestyä kyllä.
Maalla meillä on villiviini talousrakennuksen seinää pitkin kiipeilemässä.