Mikä on tämä valkoisena kukkiva puu?

www.napsu.fi/matkailu/matkak...Fuengirola
Ei liene sama kuin vieressä oleva isompi palmu?
Edelleenkin kysyisin, miksi puita maalataan valkoiseksi? Nämä ovat sisäpihalla, joten ei ainakaan liikenteessä näkymisen takia.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2010 - 12:52

Heitän arvauksena että se on jokin taatelipalmu, vaikka Välimerentaateli ?
fi.wikipedia.org/wiki/Taatelipalmut

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2010 - 12:36

Uskon että kyse on tuolla maalamisella.. tuholaiste torjuntaan..
kukkivaa puuta en tunne mutta nähnyt myös tuollaisia olen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 13:22

Papitin pensas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 16:48

Yksijalkainen etelän hetelmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 17:17

Palmu ihan selvästi. Mutta lajikkeesta ei tietoa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 17:18

Kyseessähän on paksujalka. Toiselta nimeltään madagaskarinpalmu.
Kuva: www.exoticgarden.fi/img/prod...il/326.jpg

PACHYPODIUM lamieri
Paksujalka, "madagaskarinpalmu"

Hyvin mielenkiintoinen mehikasvi, jolla on paksu, piikkinen runko. Kapeat ja teräväkärkiset lehdet muodostavat palmumaisen latvuksen. Pitkähkön kuivan kauden jälkeen kehittyy tiheisiin kukintoihin torvimaisia, jopa 10 cm:n suuruisia valkoisia kukkia. Tuo Madagaskarinpalmu on sama kuin paksujalka ....madagaskarilaiset paksujalat ., Pachypodium lamerei. Ne eivät ole kaktuksia , vaikka onkin piikkejä rungossa, ne kuuluvat samaan heimoon kuin esimerkiksi oleanterit. Ne kasvavat luonnossa 5-8 m korkeiksi puiksi, mutta huonekasvina noin metriseksi.Tämä on kirjan tietoa.Täällä sen hoito-ohjeet :www.viherpiha.fi/vastaa/3982.html

Tämä toinen kysymys on askarruttanut ihmisiä globaalilla skaalalla. Ihan pienellä etsimisellä löytyi kymmenittäin sivuja, joilla asiaan esitettiin erilaisia teorioita ja syitä. Tässä yleisimmät:

1. Valkoinen väri karkottaa muurahaisia ja suojaa puita näiden tuhoilta. Tämä on yksi valkoisen runkovärin uskotuista vaikutuksista mutta vaikuttaa siltä, että todellisuudessa värillä ei ole vaikutusta tuholaisten kiipeilyintoon. Suomessakin pyörivä Myth Busters TV-sarja on testannut asiaa eikä tälle myytille ole ilmeisesti mitään perää.

2. Valkoinen väri suojaa puuta "auringonpistolta". Valkoinen väri heijastaa auringonvaloa ja pitää puun alaosan viileänä estäen näin syntyvät tuhot.

3. Valkoinen väri toimii eräänlaisena "katuvalona". Runkojen valkoinen alaosa heijastaa auton valot yöaikaan ja auttaa kuljettajia välttämään törmäykset. Tämä selitys tuntuu varsin luontevalta varsinkin kun ottaa huomioon, että esimerkiksi kreikan maaseudulla josta valkorunkoja löytyy paljon tiet ovat usein varsin huonokuntoisia, kapeita ja huonosti valaistuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 18:11

Palmu se on, mutta lajiketta en tohdi edes arvailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 21:57

Kyllä jokin palmulajike on.. varmaan maalaus suojaa auringonsäteiltä..että menetyy paremmin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.09.2010 - 21:59

Minä veikkaisin että se on Rododendro.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.09.2010 - 10:05

Palmu.... alalajia en pysty määrtittämään.