Mihin tarkoitukseen vastuksia käytetään elektroniikassa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.09.2010 - 21:49

Vastukset ovat elektroniikan komponentteja joilla rajoitetaan virran kulkua. Se miten voimakkaasti ne rajoittavat virran kulkua riippuu olennaisesti vastuksen resistanssiarvosta, jota merkitään ohmeilla.

Merkitys elektroniikassa: No esimerkiksi siksi, että ei haluta rikkoa mitään komponenttia. Virta ja jännite ovat toisistaan riippuvaisia suureita: virtaa ei kulje ilman jännitettä ja jännite-ero saa aikaan virran kulun. Komponentteja usein hajoaa liiallisen virran tai jännitteen vuoksi. Tai itse asiassa niitä hajottaa virran ja jännitteen aikaan saama komponentin lämpiäminen eli muodostuva liian suuri tehohäviö.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.09.2010 - 22:22

Vikipedia tietää

fi.wikipedia.org/wiki/Vastus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2010 - 06:28

Sähköstä en tiedä muuta kuin sen ettei siihen saa koskea. Voi lyödä takaisin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2010 - 17:22

Lyhyesti sanottuna: vastuksilla voidaan rajoittaa virtaa ja jakaa jännitettä (vaimentaa signaalin amplitudia),
Jännitteenjaosta paras esimerkki on potentiometrit (äänenvoimakkuuden säätö) ja trimmeripotentiometrit, ja muut vastukset joissa on säädettävä keskiulosotto.
Kytkemällä monta vastusta sarjaan voidaan jännite jakaa useaan erisuuruiseen osaan.

Toinen käyttötarkoitus on R/C-piirit eri taajuuksien käsittelyyn (suodattimet),
ylipäästö-, alipäästö- ja kaistanpäästösuodattimet.
fi.wikipedia.org/wiki/Elektr...uodattimet

Lähteet:
vanhat kouluopit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2010 - 21:43

Otahan koulukirja käteen, sieltä löytyy varmasti oikeat vastaukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2010 - 23:02

Käy kirjastosta lainaamassa kirjoja..mistä saat tietoa asiaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2010 - 15:26

Ii on uu per ärrä. Mitä suurempi on ärrä sen pienempi on iiiiiii! Sillai se on niiiiii!