Tiedätkö miksi tomaatin kantaosa kannattaa poistaa eikä syödä?No,se on usein myrkyllinen mutta miksi?

Lisätty: 06.09.2010 - 12:38

Niin,tänään sain vasta kuulla siihen jäävän torjuntaaineet ainakin.Vaikka onhan noita kymmeniä vuosia tullut popsittua sellaisenaan.Jospa nyt kuitenkin ottaisin täst'edes sen pois...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.09.2010 - 10:18

"Poista tomaatista aina puumainen kantaosa, vaikket kuorisikaan tomaattia. Kantaosaan saattaa jäädä epäpuhtauksia ja se maistuu ikävältä suussa."

näinhän sitä useissa ohjeissa lukee

kantaosa ei ole varsinaisesti myrkyllinen, mutta siihen jää helposti erilaisia epäpuhtauksia ja monet homeet kehittyvät helposti tuossa kantaosassa, niin ja sitten tietysti se makuasia ...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.09.2010 - 10:22

Poista tomaatista aina puumainen kantaosa, vaikket kuorisikaan tomaattia. Kantaosaan saattaa jäädä epäpuhtauksia ja se maistuu ikävältä suussa.

En muuten mitään tuon myrkyllisyydestä tiedä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 10:28

Minä poistan aina sen kantaosan ihan samasta syystä kuin jätän ompustakin kantaosan syömättä eli ei maistu kovinkaan hyvältä suussa ja on sellainen puumainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 10:55

Se on kaikissa kasviksissa ja juurikkaissa usein kovaa syötävää ja epäpuhtaudt jää pesunkin jälkeen siihen kasvin osaan.Ulkolaisista hedelmistä se kannattaa ainakin poistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 10:58

Esteettisistä ja makusyistä olen sen poistanut tähänkin mennessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 11:10

Olen poistanut kanssa sen aina, ei tulisi mieleenikään syödä sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 14:05

Ei ole tullut mieleenikään, että niitä söisi.
Turun kaatopaikalla on muuan iso keko, johon on tuotu jätteenpuhdistislaitoksen lietettä kuormakaupalla. Tomaatin siemenet kun kulkevat ihmisen suoliston läpi ja lietteen mukana kaatopaikalle. Siellä on isolla kasalla kasvavia tomaatteja valtoimenaan ja paljon. En niitäkään söisi tai saatikka sitten niiden aromeja imeviä kantaosia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 16:47

Tuota en ole tullut ajatelleeksi,olen sen kyllä usein poistanut ja usein syönytkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 18:50

Olipas hyvä tietää tämäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 21:44

Omista kasvattamista tomaatista en aina poista...suurista kyllä missä on puumainen kanta..jos haluan kuoret pois laitan hetkeksi kiehuvaan veteen...niin kuoret irtoavat..
Ulkolaisista tomaateista poistan aina sen kannan..kun kova ja puumainen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.09.2010 - 23:15

Harva sitä puuta syö...