Kuka oli tämä säveltäjä?

Tämän säveltäjän opettajina olivat Eugène Gigout ja Gustave Lefèvre. Tunnetuimpiin teoksiinsa kuului mm. Toccata. Hän kuoli 35 vuotiaana.

Avainsanat: säveltäjä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.09.2010 - 15:49

Léon Boëllmann (s. 9. syyskuuta 1862, Alsace – 15. elokuuta 1897, Pariisi) oli ranskalainen säveltäjä. Hänen opettajiaan olivat Eugène Gigout, joka oli hänen anoppinsa lanko, ja Gustave Lefèvre. Boëllmann nimitettiin urkuriksi Saint-Vincent-de-Paul -kirkkoon Pariisissa, mutta ehti toimia virassa vain lyhyen aikaa, sillä hän kuoli yllättäen vain 35-vuotiaana

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A...3%ABllmann

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.09.2010 - 16:20

Johann Sebastian Bach 21. maaliskuuta 1685 Eisenach – 28. heinäkuuta 1750 Leipzig

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2010 - 16:39

Léon Boëllmann

Hänen tunnetuimpiin teoksiinsa kuuluu uruille sävelletty
Suite gothique (Goottilainen sarja), jonka osat ovat
1. Introduction-Choral (Johdanto-koraali) c-molli
2. Menuet gothique (Goottilainen menuetti)C-duuri
3. Prière a Notre-Dame (Rukous Notre-Damessa) As-duuri
4. Toccata, c-molli.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 21:10

Kyllä Vikipedia tietää, näin on

fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A...3%ABllmann

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 23:14

Toccata (ital. kosketettu) on taidemusiikin kosketinsoitinsävellys, joka vaatii esittäjältä teknistä taituruutta. Sanaa käytetään joskus myös useammalle soittimelle sävelletystä teoksesta, esimerkiksi Claudio Monteverdin oopperan Orfeo alkusoitto on nimetty toccataksi.

Toccata kehittyi Pohjois-Italiassa myöhäisrenessanssin aikana.

Toccata-nimisiin kappaleisiin lukeutuvat mm. J.S. Bachin Toccata ja fuuga d-molli BWV565, Sergei Prokofjevin Toccata op. 11 ja Charles-Marie Widorin Toccata, finaali Urkusinfoniasta nro 5 op. 42 nro 1.