Jos ostaisit asunnon (kuten minä olen tekemässä) niin valitsisitko kiinteän koron? Kertokaa asioista perillä olevat mitä tekisit?

Avainsanat: asuntovelka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.08.2010 - 12:42

Ehdottomasti. En muista koskaan nähneeni kiintää korkoa näin alhaalla ja vaikka se tulisi vieläkin alas, niin silti on edullinen. Kiinteässä korossa vain tulee aina muistaa, että se todellakin on kiinteä eikä salli mitään poikkeamia esim. ylimääräisiä lyhennyksiä tai lyhennysvapaita. Toisaalta, jos laina muutettaisiin joskus tavalliseksi, niin olettaisin, ettei purkukuluja synny koska korko on alhainen (paitsi, jos korko olisi tulevaisuudessa vielä alhaisempi, silloin luonnollisesti syntyy purkukulu) - tämä kannattaa ehdottomasti varmistaa pankistasi. Voithan myös jakaa lainasi niin, että otat jonkin osan kiinteään ja jonkin osan ns. tavalliseen lainaan, jos luulet, että tarviset jossain vaiheessa lyhennysvapaata. Tavallisissa lainoissa kannattaa tehdä vertailut maksutavoista annuiteetti, tasalyhennys jne. sillä maksutavasta riippuen korkokulujen erot voivat olla todella huomattavat. Teetä pankissa laskelmat eri vaihtoehdoista ja sitten vain valitsemaan. Onnea asuntokauppoihin!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.08.2010 - 17:38

joo maarit 77 kans samoilla linjoilla ... ehdottomasti kiinteä korko ... onnea uuteen kotiin ja kaikkea hyvää valitsemallesi asuntomuodolle ... nyt se voi kirpaista , mutta kun sen olet maksanut onkuin rahaa ois säästöön laittanut .... siinä on hätävaraa , jos jotain katastrofaalista sattuu ... mutta toivon, kuitenkin , ettei mitään mullistavaa satu , jotta voit nauttia ihanasta omasta kodista koko elämäsi loppuun asti...:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 17:57

Jos vaan saat pankista kohtuullisen, kiinteän koron, niin ota se ihmeessä. Korot ovat nyt alhaalla ja esim. viiden vuoden kiinteä korko pitää lainanhoitokulut lähivuodet kurissa eikä tarvitse pelätä ikäviä yllätyksiä, vaikka korkotaso nousisi. Onnistuneita asuntokauppoja sinulle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 19:29

Yksi mahdollisuus on ottaa puolet kiinteätä ja eurobor/helibor. Näin jäät voitolle ainakin puolet korkotason heilahtelusta. Pääomalainan korko ja muu hyvitys on lainanantajalle korkotuloa. Jos lainanantaja on luonnollinen henkilö, korkotulo on pääomatuloa, josta maksetaan pääomatulojen verokannan mukainen vero. Eduskunta on nostamassa pääomatulojen verotusta vuoden vaihteessa. Aloitteen teki Vanhanen kokoomukselle: leikatkaa asuntolainojen verovähennysoikeutta.
Tsemppiä ja pohdintaa. Tarjous kannattaa pyytää useammasta pankista.
Asuntolaina saa venyä hautaan asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 19:32

Huh huh, minua pelottaisi ottaa tässä tilanteessa minkäänlaista lainaa, ei edes pikavippejä.
Mutta, jos on nuori ja työpaikka vakaa, niin onnea yritykselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 23:13

Osta vaan asunto jos mahdollista..Kyllä kiinteä korko kannattaa ottaa ehdottomasi...koska korot ovat nyt alhaalla..
Tyttäreni lapsetkin vaihtoivat asuntolainan korot kiinteäksi..vaikka joutui siintä vähän maksamaan..
Vuokrat nykyään tosi arvokkaita...sillä rahalla maksaa omaa asuntoa mielummin...niin ei maksa pelkästä asumisesta...itsella kertyy pääomaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.09.2010 - 09:47

Minäkin suosittelisin kiinteällä korolla olevaa lainaa. Jos et halua välttämättä ottaa omasta pankista, niin kilpailuta muitakin pankkeja. Joustovaraa löytyy paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2010 - 12:23

mulla on kiinteä kuukausierä. tietää ettei tule yllätyksiä - aina on varattuna tietty summa lyhennykseen. korko on sidottu 5v mikä -lie -nimeltään-olikaan-korkoon.
jos löysää löytyy - voihan sitä ottaa tietyn lyhennyksen/kk ja siihen korot päälle. riskaapelia mun mielestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 21:16

Kiinteä korko paras, mutta itse en enää ryhtyisi moiseen..
taidan oottaa että pääsen ukkoni kanssa palvelutaloon ( toivottavasti uuteen) sitten joskus kun ei jalat kanna...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 23:32

Kilpailuta pankit, niissä on huimia eroja. Kiinteä on varmaan parhain vaihtoehto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2010 - 20:12

Kiinteä korko. Tee hyvä sopimus.Katsahda ensin pankit .Onnea asuntokauppaan!