Kanttarelli ja valekanttarelli, mitä eroa?

Mitä eroa on kanttarellilla ja valekanttarellilla? Mistä ne nyt sitten tunnistaa? Onko haju/ väri/ koko jne eroa? Luulin tuntevani kanttarellin, mutta kun kuulin valekanttarellista, niin heräs epäilys että tunnenko sittenkään niiden kahden sienen eroa? Joitain kuvia näin, että ois kanttarelliksi luultu, mutta nissä kyllä selkeen eron huomasin oikeeseen lajiin.

Lisätty: 30.08.2010 - 22:00

Hyviä vastauksia tähän mennessä kiitos siitä. Luulen myös että ihan oikeita sieniä olen poiminut elikkäs niitä kanttarelleja. Seuraavan kerra otan sienikirjan metsään mukaan, kun sellainen taskumalli löytyypi. Jos sais sienisadoksi muutakin kun yhtä lajia. =)

Lisätty: 31.08.2010 - 13:53

Keltavahvero = toiselta nimeltään kantarelli fi.wikipedia.org/wiki/Keltavahvero
=)

Avainsanat: sieni valekanttarelli kanttarelli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.08.2010 - 19:30

Kosteikkovahvero on pienehkö, ohutmaltoinen, hyvin paljon suppilovahveroa
muistuttava sieni. Hyvä sieni kastikkeessa. www.mecaclub.net/etusivu/kos...vero-s.jpg

Kanttarellin lakki on 3 – 12 cm, sieni on väriltään munan keltainen. Helttojen tilalla haaraisia poimuja, jotka yhdistyvät jalkaan. Jalka suipponee tyveen päin mentäessä.
Hyvän kanttarellin tunnistaa sen kiinteästä koostumuksesta, kauniista väristä sekä miellyttävästä tuoksusta.
Kanttarelliä voi valmistaa paistamalla tai kuivaamalla. Hyvää myös keitoissa
www.kemi.fi/romppanen/kanttare.jpg

Molemmat ovat hyviä ruokasieniä.

Kysyjän kommentti

Siis täällähän oli monilla todella hyviä vastauksia, kiitos siitä kaikille. Mutta kun yksi on vain valittava parhaaksi, niin "onttopohjaoy.llä" oli enempi haettua tietoa ja sisältöä vastaukseen. Mutta luulen että "kissaäidillä" oli oikeampi vastaus siihen, mitä kysymykselläni hain ja enempi luullaan kantarellisksi, eikä myöskään ole syötävä sieni. Muilla oli valekantarellin tapaisia, mutta myös syötäväksi kelpaavia sieniä. Ja huh huijaa kun selostusta riittää... =)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.08.2010 - 16:11

tuoksusta tuntee kanttarellin .
ellei muuten erota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2010 - 16:34

Useilla sienillä on nk. matkija, kanttarellille yleisesti tällaiseksi on sanottu valekanttarellia.

Viralliselta nimeltään tämä matkija on kosteikkovahvero. Sienillä on eroa lähinnä jalan rakenteessa, tuoksussa ja lakin mallissa.

Asiasta ei kuitenkaan kannata olla kamalan huolissaan, sillä kosteikkovahvero on kanttarellin veroinen ja käyttöominaisuuksiltaan samanlainen sieni. Eli siitä vaan kummatkin herkuiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2010 - 18:47

Toinen sieni, mikä muistuttaa kanttarellia ulkomuodoltaan on rusko-orakas. Kunhan sen poimii, niin alapuolelta huomaa orakkaille tyypillisen piikkimäisen lakin alaosan. Ohjeen mukaan voidaan poimia kanttarellien mukana, jopa myyntiin asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 08:32

Huomenta Terhi,mukavaa nähdä sinut napsussa.Vale kanttarelli ei missään tapauksessa muistuta kosteikko vahveroa,vaan muistuttaa oikeaa kanttarelliä on vain ohuempi lakkinen ja eri värinen.Olen nähnyt näitä valesieniä tässä meidän takapalstalla ja erehtynyt nostamaan sellaisen maasta,kun luulin sitä oikeaksi sieneksi.Siis valekanttarelli on alapinnaltaan erivärinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 12:55

Mikä on vale kantarelli? fi.wikipedia.org/wiki/Vahverot
Kelta- ja Suppilovahveron tiedän!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 18:03

moi terhi pitkästä aikaa .... onpas kivaa nähdä sinua täällä :) joo kanttarellillä ei ole niinkään mitään myrkyllistä saman näköistä sientä ( muistelen ), kuin esim. herkkutatilla jonka voi herkästi sekoittaa sappitattiin ja sit jos siitä tekee soppaa niin pillalle meni ... jotta ota vain aina sienikirja mukaan metsään ja tarkista sieni ennen noukkimista varmuudenvuoksi , niin teen itsekkin kaiken varalta ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.09.2010 - 12:40

Jokos sillekin on tullut matkija. Viime viikonloppuna löysin yhden keltaisen sienen jota ensin luulin kantarelliksi. En huomannut maitoa eikä se tuoksunut, joten heitin menemään. Mikä sitten lie ollut, kenties joku noista edellä mainituista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 21:02

Tuoksu on tyypillinen tunnistus!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 23:42

Tuoksusta.