Terveiset Saariselältä. Hieno, aurinkoinen päivä ollut ja 10km patikoitu yli 600km ajomatkan päälle. Mitä tiedät kertoa tästä...?

www.napsu.fi/matkailu/matkak...selk%C3%A4

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.08.2010 - 21:02

hienoa että matka meni hyvin, kyllähän sitä tuollaisen istumisen jälkeen on hyvä vähän jaloitellakin

se Piispankivi on muistomerkki :

"Laanilan kohdalla valtatien varteen on pystytetty toisen maailmansodan aikaisten synkkien tapahtumien muistoksi Piispankivi. Laanilassa venäläinen desanttiosasto hyökkäsi pohjoiseen matkalla olleen linja-auton kimppuun vuonna 1943. Hyökkäyksessä surmansa saivat Oulun hiippakunnan piispa Yrjö Aukusti Wallinmaa, neiti Ruth Kjäld, rouva Aune Hiltunen ja haavoittumisen jälkeen kuoli vielä autonkuljettaja Paavo Nyqvist. Nähtävyyspaikalla on opastetaulu kertomassa hyökkäyksestä."

(on tullut joskus bongattua sekin )

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi. Olipahan hieno Lapin reissu. Vaskooliin tarttuikin tällä kertaa yllätys. Parhaimpia muistoja ovat myös ne kaikki sielun syvyyksiin piirtyneet maisemat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.08.2010 - 21:04

En tiedä saariselästä mitään,mutta patikoi sinä miunkin puolesta ja huuhdo isoja kultahippuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2010 - 21:55

Koskaan en ole sielläpäin ollut .Oulussa käynyt 4vuotiaana.Kivoja nautintoja sinne lappiin.Ota irti mitä lähtee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2010 - 22:01

En ole minäkään Saariselällä käynyt....Kyllä olet reipas..vielä pitkän ajomatkan jäkeen..jaksoit ihan kunnolla patikoida...Hauskaa lomaa sinulle..kyllä on kova kunto,kun palaat kotia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2010 - 11:27

hauskaa patikointi reissua ym mitä keksittekin siellä tehdä ... viimeksi , kun oltiin siellä saariselänturin huipulla oli sää niin kurja ja sumuinen , et eipä ollut mitään kuvattavaa , mutta kaunista siellä on sen kyllä ehdin näkemään ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2010 - 11:49

Nyt sinä sait minun Lapin hulluuteni kaivettua esille. Mielessä on polttava halu lähteä Saariselän maisemiin. Huipulle raakkutotille ja kultaa huuhtomaan. Taitaa se kullan huuhtominen jäädä mamman kanssa saunomiseen, mutta kultaa silloinkin huuhdellaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 19:38

ohan ne posket ovat punerruksen saaneet ja kullankiilto silmissä syventynyt. Hyvää patikointia vain.
Samoin saalista vaskooliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.09.2010 - 12:14

Hienoa että matkasi meni hyvin ja perillä odotti kivat patikointi kelit. Tuosta historiasta en kyllä osaa sanoa mitään. Historia ei ollut lempiaineeni koulussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 19:33

Hienoa lomaa sinulle, tällä hetkellä kotona oman Turkin matkani jälkeen ja nyt vilu vaivaa kun tottui lämpöön...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 23:56

Saariselkä (pohjoissaameksi Suoločielgi, kirjaimellisesti Saariselkä) on Inarin, Savukosken ja Sodankylän kunnissa, osittain Urho Kekkosen kansallispuiston alueella sijaitseva tunturijono ja erämaa-alue. Se kuuluu UK-puisto-Sompio-Kemihaara-Natura 2000 -luonnonsuojelualueeseen.

Sen korkein tunturi on Sokosti, joka on korkeimmillaan 718 metriä merenpinnan yläpuolella. Muita Saariselän alueen tuntureita ovat muun muassa Kaunispää, Kiilopää, Ukselmapää sekä Vuomapää. Granuliitti, jota tunturit suurimmaksi osaksi ovat, syntyi noin 2 miljardia vuotta sitten. Tunturit ja jokilaaksot saivat alkunsa lohkoliikuntojen seurauksena vajaa 50 miljoonaa vuotta sitten. Viimeisin jääkausi vetäytyi alueelta 9 500 vuotta sitten.