Mitä tarkoittaa roskakala?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.09.2008 - 20:37

Aika laajalti on tapana kutsua ruokakalaksi kelpaamattomia roskakaloiksi. Myrkyllisiä kalojahan meillä ei ole, joten tuo hylkääminen tapahtuu ruotoisuuden, maun tai ennakkoluulon pohjalta. Niinpä eri puolila maata on vähän erilaisia käsityksiä siitä mikä on roskala. Esimerkiksi Lapissa halveksitaan ja kohdellaan varsin kaltoin jänkäkoiraa eli haukea syynä lähinnä se, että sen arvellaan syövän arvokalat jo pienenä pois vesistä.

Lisätty: 10.09.2008 - 09:16

kiiskistä, rautakaloista ja muista tosi piikkisistä voi keittää maukaan kalaliemen, siivilöimällä pääsee eroon ruodoista ja muista piikeistä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.09.2008 - 19:55

Särkeä sanotaan usein roskakalaksi, samoin kiiskeä, johtuiskohan niitten piikikkyydestä tms. Jotkut sanovat haukeakin roskakalaksi, koska ne isoimmat niistä eivät maistu oikein miltään, lähinnä puumainen maku, vaikka ne pinemmät hauista ovat tosi herkullisia mielestäni. Tosin se ruotojen nyppinen rupee nyppii..heh..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2008 - 22:38

väärinksitys, ei roskakaloja olekkaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2008 - 05:51

kiiski voisi olla on kuin neula tyyny

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2008 - 11:21

Kala, jota ei ruokakalana arvosteta.
Vaihtelee persoonakohtaisesti.