"Ruotsi omi Ahvenanmaan", oletkos lukenut ja mitäs tykkäät tästä?

"...samalla se lisäsi Ahvenanmaan sivuston pikahakuihin, mutta erehtyi kutsumaan sitä Ruotsin lääniksi (Sveriges län)...."

www.iltalehti.fi/ulkomaat/20...uutiskirje

Avainsanat: ahvenanmaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.08.2010 - 16:49

Jaa-a mitäs tuohon nyt sanoisi. Toisaaltahan se voisi Ruotsia ollakin, mutta olkoon nyt Suomen kuitenkin. Aikamoinen mokaus ruotsalaisilta sinällään. Kertooko se sitten hieman sivistyksen vai tiedon puutteesta. Mitähän siellä kouluissa oikein opetetaan? Ennen oli maantietotunnit aika tärkeitä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.08.2010 - 16:52

Sää ja mää sivustojen pitäjät saavat kirjoitella puolestani mitä haluavat.
"Talar svenska" porukkaa ja entisiä ruotsista karkotettujen rikollisten jälkeläisiä koko porukka.
Sama mihin kuuluvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 17:57

Kyllähän se venäjäkin voi omia vaikka suomea. Ahvenanmaaha kuuluu Suomeen.Ruotsi on ollut hienovaraisempi meitä kohtaan. Joko ne molemmin puolin rupee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 19:51

Meille se kuitenkin kuuluu,kirjotelkoon mitä haluaavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 20:38

Kuuluu Suomelle, muuta jos joutuvat myymään saaren Kreikan pikku vippien korvaukseksi kansalle, aikanaan , kun velat eivät Kreikalta tuleekaan takaisin.ehän on hauska juttu, etttä ruotasalisille annetaan
Ahvenanmaan säätiedoitukset, mutta rajojen piuitteissa. Kerrotaanhan sitä matkailijoille säät ympäri maapalloa, mutta maan rajt eivät ole tulleet lähemmäkis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 22:08

Minun puolestani menköön, ei ole ihmiset eikä maakunta tänne mantereelle päin kallellaan , ja omin päin tekevät paljon muutenkin, esim. Rahapelit, heillä on lakisääteisesti eri asioita mitä meillä ei ole, esim. oman talon tai tontin osto, vaatii kielitaitoa puhua toista kotimaista, mutta he puhuvat suurin osa myös vaan sitä kotimaista, palvelualalla esimerkiksi ei ole heillä sanoja tähän toiseen kieleen. Ja Suomen merenkulkuun ei enää hetkauta meni Ahvenanmaa mihin maahan tahansa, kaikki laivat on melkein ulosliputettu, Panamaan jne.

Lisätty: 28.08.2010 - 00:17

On siellä kuulemma joskus Helsinkiläiset kyselleet junan aikatauluja, ja asemaa josta pääsee kyytiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2010 - 00:25

Historian kirjat jo kertoivat, että sodan tuuli suomea riepotteli itään ja länteen. Keskelle jäimme ja onneksi itsenäisyyskin aikanaan tuli. Ahvenanmaa sinällään ei liene itsestään tarkoitusen mukainen. Ennustukset näyttävät käyvän toteen ahvenamaan enemmmistön tahdon mukaisesti. Mikähän lie lopputulos. Käydessäni muutaman kerran tuntui kuitenkin siltä kuin olisi ollut kauempanakin ulkomailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2010 - 13:50

Joo, otetaan Karjala takaisin ja annetaan Ahvenanmaa vaihdossa. Svenskatalande paskahousuja ne on. Kalliiksi tulee muutenkin sen saariston ylläpitäminen. Yhteysalukset ja lossit yms. Eihän sieltä mannersuomalainen voi edes ostaa maata vaikka haluais. Se itsehallintolaki kun senkin kieltää. Myykööt vaan perunansa Tukhomaan, sinne kun on helpompi purjehtia kun vaikeakulkuiseen Turun saaristoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2010 - 18:19

Samalla linjalla ylläolevan kanssa, vaihtaisin oitis karjalan ahvenanmaahan. Aivan sama tehkööt mitä lystäävät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.09.2010 - 09:33

Joutaahan se niille, mitäs me sillä tehdään. Ruotsinkielistä kansaahan se on, joten sopiikin sinne paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 22:19

Ahvenanmaalaiset ovat jo vuosikymmeniä sitä mieltä että kuuluvat Ruotsile pitäköön jo vihdoin...