Kauanko Suomen vientikilvillä saa enimmillään ajaa Espanjassa, jos asuu siellä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.08.2010 - 08:00

uskoisin että täältä mahdollisesti voisi löytyä tietoa:
ec.europa.eu/youreurope/citi...dex_en.htm

keskustelua asiasta:
espanja.org/node/21853

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.08.2010 - 08:27

Aiotko ostaa matkalta auton, muuten en ymmärrä "vientikilpi" sanaa. Miksi Suomessa rekisteröityyn autoon pitäisi vaihtaa vientikilvet. Tulooko siitä paljonkin veroja takaisin Suomesta?
Eihän ne poliisit ole sinusta ja autostasi kiinnostuneita, mutta naapurit ne silläkin käräyttävät.
Kiinnijäämisen riski voi olla pieni ja seuraamukset eivät kovin kalliita voi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 18:13

Max. vuoden. riippumatta mihin maahan olet menossa

Kyseessä on tullin vientikilpi, uusiin autoihin, jotka voi ostaa ilman autoveroa Suomessa.

(ellei sitten tiedot ole muuttunu)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 19:58

Itse asiassa mikali auto on ollut koko katsastusaikansa käytössä ulkomailla niin lain mukaan asia on ok, autolla saa jopa ajella vielä Suomeen palattua määrätyn mittaisen ajan ennen välttämätöntä katsastusta, mutta todistus auton pidosta ulkomailla on pidettava ajossa mukana.

Ne siirtokilvet ja vakuutuksen saa kai myös kolmeksi kuukaudeksi. Muistaakseni aivan vasta Suomen laki muuttui niin, että EU- ja ETA-alueelta tuodulla autolla saa ajaa vieraan valtion kilvillä (ja vakuutuksella) enintään kolme kuukautta. Aiemminhan heti rajalla piti ottaa suomalainen vakuutus ja tilapäiset tarrakilvet.