Mitä on yhteisötanssi ja kuka siihen voi liittyä?

Avainsanat: tanssi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.08.2010 - 16:52

Yhteisö tanssii ry edistää tanssimisen mahdollisuutta erilaisissa työ-, opiskelu-, harrastus- ja asuinyhteisöissä. Yhdistys tuo tanssia suomalaiseen arkeen. Tanssiminen parantaa elämänlaatua.

Toimintamme hyväksyy kaikki tanssin tyylilajit. Kaikki voivat tanssia yhteiskunnalliseen asemaan, ikään, fyysiseen suorituskykyyn, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai rotuun katsomatta. Työskentely lähtee osallistujien omista lähtökohdista ja se painottaa tanssin kokemuksellisuutta. Yhteisötanssitapahtuma voi olla kestoltaan yksi ainutkertainen tunti ,lyhytkurssi tai pitempikestoinen projekti. Ohjaaja on tanssin ammattilainen.

Yhteisötanssin keskiössä on tanssiminen. Ohjaaja on tanssin ammattilainen, joka pystyy ohjaamaan taiteelliseen työskentelyyn, ja joka on avoimessa vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa.
Ohjaajalle tanssiminen on itseisarvo, mutta osallistujat määrittelevät tanssimisen merkityksen itse, koska kokemuksellisuus korostuu työskentelyssä.

Yhteisötanssi sisältää näkemyksen, että jokainen osaa tanssia. Näin se ei sulje ketään pois, ja tanssin saatavuus on tärkeä tavoite. Kaikki tanssin lajit voivat kuulua yhteisötanssiin. Tavoitteet luodaan yhdessä ja jokainen osallistuja voi vaikuttaa siihen mitä tapahtuu ja miten edetään. Hankkeet voivat päätyä esitykseen, mutta se ei ole arvo sinänsä, vaan yksi osa prosessia. Yhdessä toiminen mahdollistaa uuden oppimisen. Yhteisötanssin muodot vaihtelevat ja muuttuvat ryhmän ja ohjaajan mukaan, kuitenkin kunnioitus osallistujia kohtaan ja ryhmän kuuleminen toteutuu koko ajan työskentelyssä. Tämä mahdollistaa monimuotoisen kentän tanssimiselle.”

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.08.2010 - 18:30

Yhteisötanssi on Britanniassa 1970-luvulla alkanut tanssin suuntaus, jossa tanssi kuuluu kaikille ikään, kokoon tai fyysiseen suorituskykyyn katsomatta. Suomessa sitä toteutetaan paljon päivä- ja vanhainkodeissa, työyhteisöissä, kouluissa sekä erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa.

Lisätty: 26.08.2010 - 18:31

utain.uta.fi/2008k/6/46771.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 09:44

Nytt selvisi yhteisötanssin sisältö, kun luin PateT linkkisivun.. En ole koskaan ollut perillä siitä.
Äkkiseltään tulee mielenen joku kansan- tai heimotanssi. Mutta tässähän tansin opettaja kertoo, että se sopii jokaiselle ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Myös vammaiset voivat lapsista vanhusiin osallistua taidoillaan siihen.tämähän on hineo idea, liekö Suomessa käytännössä paljon. Kyllähän vapaaehtoisia työntekijöitö ja ryhmanvetäjiä käy laitoksissa,
hoitokodeissa, koska vaki henkilökunta ei voi irroittaa aikaa tälläiseen. Onjan niitä muitakin areenoita, joita harratetaan ko. hoitotokodeissa. Mutta mietä auttajia on liian vähän, luen itseni siihen mukaan, mutta jostain syystä en ehkä voisi osallistuakaan tähän. Sinun työtäsi Mariaana tämä varmaan kulkee läheltä, lienetkö ideoita hakemassa, vai tutuksi tekemistä tähän. Joka tapauksessa hyvä homma, kun se saataisi toimimaan kaikella voimalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 12:04

Ovatpa nimihirviön keksineet lavatansseille ja päivätansseille. Jo on aikoihin eletty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.08.2010 - 20:46

Uusi nimitys minulle. Lavatanssithan taitaa sitten olla jo yhteisötansseja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2010 - 08:16

Oletin että se on jotain lavatanssia... kun en mitään sellaista harrastale mutta sitten tuli mieleen vanhainkodeissa järjestettävät sessiot jotka menevät kyllä liikunnan piikkiin eli on aika monelle ikääntyneelle sopivaa liikuntaa. Ei rasita liikaa mitään kehon osia ja on kokonaisvaltaista liikuntaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2010 - 23:20

johan se on niin suosittu harrastus että tänä kesänä piti järjestää oikein festaritkin :

"Suomen ensimmäinen Yhteisötanssifestivaali Tampereella 26.-29.8.2010"

www.yhteisotanssi.fi/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 20:22

no johan on lavatansseille nimi keksitty..