Uusi suomalainen sarjakuvahahmo on Frank. Kuka hän on ja kenen luoma hahmo on?

Lisätty: 25.08.2010 - 15:41

Millainen Frank on?

Avainsanat: sarjakuva uusi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.08.2010 - 09:35

Viivin ja Wagnerin luojan eli Juba Tuomolan uusi sarja.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2010 - 15:14

JUBA

Jussi ”Juba” Tuomola, se Viivistä ja Wagnerista tuttu

Lisätty: 25.08.2010 - 16:16

Frank on vähän sikamainen äijä, niinkuin ilman Viiviä villiintynyt Wagner

työelämä ahdistaa, vaimo jättää, kämppä menee alta .... jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2010 - 15:39

Kiitos Valperi, nyt tiedän senkin, sillä ikinä elämässäni en ole lukenut muuta kuin lapsena Keskisuomalaisessa ollutta Fantom sarjakuvahahmoa.. En edes Akua ja ystäviä.
Sen sijaan sadut ovat vallanneet minut uudelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2010 - 17:40

Wikipeda tietää

fi.wikipedia.org/wiki/Tuomar...kuvahahmo)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2010 - 21:50

No nyt sain minäkin tuon tiedon. Kiitos asiallisista vastauksista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2010 - 07:34

Viivistä ja Wagnerista tunnettu Juba on lähtenyt uusille linjoille. Frank viettelysten vaunussa on aikuisten viihdettä selkeämmin kuin koko perheen suosikki.

Juba teki aikuisten taidesarjakuvaa jo kauan sitten. Hän julkaisi muun muassa 1991 amerikkalaisessa kauhusarjakuviin erikoistuneessa Taboo-antologiassa tarinan Neon Spray, joka kritisoi teinityttöihin kohdistuvia seksuaalisia paineita. Frank viettelysten vaunussa ei sentään ole kauhua, vaikka humoristisessa seikkailussa pilkahtelee rankkojakin aiheita.

Sankari Frank on vähän sikamainen äijä, melkein kuin ilman Viiviä villiintynyt Wagner. Työelämä ahdistaa, vaimo jättää, ja kämppäkin menee alta. Niinpä Frank "lainaa" äitinsä säästöt ja lähtee hummaamaan maailmalle.

Tarina etenee äkkinäisten ja absurdien käänteiden varassa kuin sivu kerrallaan improvisoiden. Se muistuttaa Juban lapsille tekemiä Minerva-albumeita.

Frank päätyy Ranskaan keskelle ihmiskauppaa. Naisia kaapataan ja myydään prostituoiduiksi. Homma päätyy perverssin partaalle.

Huumorin oheen Juba lainaa nostalgisesti tyyliä 1970-luvun ranskalaisen seikkailusarjakuvan toimintasankareilta kuten Bob Moranelta ja Bruno Brazililta.

Juba piirtää Frankia hienommalla viivalla kuin sanomalehteen nopeasti syntyvää Viiviä ja Wagneria. Kuvakerronnassa on noir-henkistä tyylittelyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2010 - 13:44

Eikös tällä Frankilla ollut "työnimenä" jokin Teppo tms,mutta vaihtui Frankiksi Kaurismäen elokuvan Calmari Unionin mukaan <joka on varsinainen kulttileffa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.08.2010 - 20:17

En ole tutustunut Frankiin vielä mutta jos on yhtään Wagnerin sorttinen niin kyllä tuo useampaan lukijaan uppoaa.