Kuinka herkästi c-hepatiitti tarttuu?Annoin tänään ensiapua ja käteni olivat veressä.Uhrilla on ko.tauti ja en sitä tiennyt?

Kävin ambulanssissa desifioimassa kädet.Tiesin kaverin olevan narkkari mutta olisi tukehtunut kieleensä jos en olisi auttanut.

Avainsanat: ensiapu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2010 - 14:33

tämän tiedon löysin verkkoklinikka.fi sivuilta:
C-hepatiittivirus tarttuu vain verikontaktin kautta: virusta sisältävän veren pitää joutua kosketuksiin toisen henkilön verenkierron kanssa. Mikäli suun limakalvolla ei ollut rikkoutumaa eikä sormessa haavaa, on tartunnan saamisen todennäköisyys alle 0,1 prosenttia eli yli 99,9%n todennäköisyydellä se ei ole tarttunut.
Jos asiasta haluaa täyden varmuuden, voi otattaa C-hepatiittivasta-aineet parin kuukauden kuluttua.

(mutta kannattaa ottaa yhteys infektiolääkäriin ja kysyä häneltä)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2010 - 13:30

aikas herkästi tarttuu

www.roche.fi/portal/eipf/Fin...hepatiitti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2010 - 14:29

Tarttuu herkästi, ammattilaisille teroitetaan koko ajan sitä miten tulee toimia noissa tapauksissa jottei saa veren kautta tartuntaa. Itseään ei ole hyvä altistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2010 - 15:23

Aivan samoin olisin vastannut kuin palisanterikin, vaara ei ole suuri, jollei itsellä ole haavaa tms.jolloin
tulee niin sanottu verikontakti.
Asiantuntijahoitotaho on oikea osoite joista näitä pelottavia asioita voi kysyä.
Kysymyksessä on vakava juttu, mutta hoidettavissa.

Lähteet:
Läheistäni sivusta seurannut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2010 - 12:16

Aiemmin noita vastauksia onkin tullut.
Olet tosi rohkea! Itselläni ei ole alan koulutusta, vain EA kolkki käytynä. En nimittäin menisi koskemaan potilaaseen ilman hanskoja. Aikamoinen urotyö! Huh!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.08.2010 - 19:31

Jos sinulla ei ollut haavoja käsissäsi niin en usko että ihan herkästi. Jos yhtään epäilyttää käy lääkärillä.