Mikä On Suomen Lempihevosrotu?

Alkaa S kirjaimella .. ;D

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.09.2008 - 16:12

Veikkaisin Suomenhevosta, koska se toinen S:llä alkava lasketaan Suomessa poniksi.

Suomenhevonen on kylmäverirotuihin kuuluva yleishevonen, jota nykyään käytetään ravi- ja ratsuhevosena. Se on lihaksikas, sopusuhtainen ja vankkarunkoinen. Suomenhevosia on kaikkiaan noin 19 500. Suurin osa niistä on ravihevosia.

Samalla kun suomenhevosen tärkeimmiksi käyttökohteiksi tulivat raviurheilu ja myöhemmin myös ratsastus, on hevosen rakennekin muuttunut. Aiemmin vankkatekoisesta työhevosesta, sitkeästä vetäjästä, on jalostunut kevyempi juoksijatyyppi. Suomenhevoset ovatkin maailman nopeimpia kylmäveriravureita.

Monikäyttöisyys on suomenhevosen paras ominaisuus: se voi samalla olla hyvä ravihevonen, toimia mainiona ratsuna ja vielä työhevosena. Hevosen käyttö metsäajossa on jälleen lisääntynyt. Hevonen on konetta ystävällisempi vetojuhta. Se ei tee metsäpohjalle vahinkoa.

Lähteet:
www.finfood.fi/finfood/ffom....mi&sh=

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.09.2008 - 12:39

oiskohan tuo suomenhevonen........ vai ken ties shirehevonen, hmm.. ; ) ei nyt mä tiedän shetlannin poni, mie ainakin tykkään niistä pienistä ja pippurisista poneista...hih

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2008 - 17:20

Suomenhevonen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2008 - 17:34

suomenhevonen,aikoinaan maalla joka talossa niin myös meillä,kun asuin maalla ei niin kovin kauan sitten,viimme vuosi sadalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2008 - 23:02

mä en kyllä tiedä miten lempihevonen määritellään, mutta jos arvais että suosituin tai yleisin, niin kait se sitten on suomenhevonen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2008 - 13:38

Eiköhän suomalaisten suosikki ole aina ollut ja tulee luultavasti aina olemaankin suomenhevonen.