Tietääkö joku minkä ikäisenä maanviljelijät keskimäärin jäävät eläkkeelle ?

Lisätty: 23.08.2010 - 11:18

Oli joitakin aikoja sitten uutinen iltapäivälehdistössä että keskimääräinen eläköitymisikä olisi 56 v, ja maataloustuki olisi kohtuullinen tuli satoa tai ei. Minä nyt vain aprikoin että onko tämä Kepu nyt oikea puolue päättämään työläisten eläkeikää jotka työskentelevät muilla aloilla mitä maanviljelijät tai karjan kasvattajat. En ole syyspuinnin jälkeen nähnyt viljelijää pellolla, vain lannanlevityksessä.Vaikeaa on talvella viljellä, tekevät pitkää päivää kesällä ja arvo heille.

Avainsanat: kepulaisten eläkeikä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.08.2010 - 12:43

Jo 56 vuotiaana

www.iltalehti.fi/uutiset/200...1_uu.shtml

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.08.2010 - 08:06

Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen julkistaman tiedon mukaan viljelijät työskentelevät keskimäärin 60,2 vuotiaiksi, kun kaikkien suomalaisten eläkkeellesiirtymisikä oli 58,4 vuotta.

Lähteet:
Mela tilastot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 08:13

Mieheni 63v oli ikänsä viljelijä.Nyt sai varhennetun vanhuuseläkkeen päätöksen ja on tyytyväinen.Tuli allergiseksi muuten olisi päässyt 65v.

Lisätty: 23.08.2010 - 11:28

Minun tuntemistani viljelijöistä surin osa jää 65v.aana jos ei tule jotain ongelmaa terveyden kanssa.Tai sukupolven vaiihdoksen kautta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 08:30

Kepulaisilla ei tietääkseni ole omaa eläkesäädöstä. Maanviljelijöiden eli niiden jotka tuottavat meidän ruokamme, eläkeiästä tuossa tulikin jo tilatotietoa. Eli pitempään tekevät töitä kun muut suomalaiset keskimäärin (luusaajillahan "eläke" tulee jo alle kolmikymppisenä...).

Lisätty: 24.08.2010 - 08:17

Eläkkeelle jäävät ne joilla on tilalleen jatkaja tai sitten luopuvat tilastaan myymällä se ja silloin tietysti eläköityy. Viime mainittu toteutuu silloin kun ei sitä tilanjatkjaa ole. Suosittelisin kadehtijoita menemään vaikka vuodeksi maatilalle ja ihan töihin, sittenpä ehkä valkenisi mitä maatalous ja sen eri liitännäiselinkeinto tarkoittavat. Työ ei ole 8-16 työtä. Pahemmin eivät valita suhteessa työn raskauteen, verrattuna vaikkapa duunareihin joilla aina jokin valitusvirsi soi ja lakkoa pukkaa. Työpaikkaa ei duunarin tarvitse itse ylläpitää kuten viljelijä tekee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 13:16

Isäni lopetti maanilveilyn 65v ja veljeni jatkoi. Veljeni lopetti joku vuosi sitten kun luomumaidosta ei saanut muuta kuin tappioo. Luomulemät lähti teurastamolle ja vuosi sen jälkeen veljeni eläköityi 65v.
Jotta muista en tiiä kun sen että veljeni naapurin pellolla käyskenteli kyyttöjä. Ihmettelin mitä nuo ovat, nyt sunnuntaina käydessäni.
Ovat Miina Äkkijyrkän lehmät saaneet sieltä heinää syödäkseen. Miinaa ei näkynyt ja hänen lehmiään ei Hesalaiset saaneetkaan syötäväkseen vaikka himoitsivat!

Minä lopetin maanvilveilyn jo 20v armeijaan lähdettyäni ja olen samalla tiellä vielä. Tosin eläkkeellä jo. Kirjoitelkoot sopulit mitä tahtovat, heidän juttutunsa jätän ostamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 15:14

Oma isäni viljelisi vieläkin, lähes yhdeksänkymppisenä, mutta terveys ei enää riitä.
Eläke on muutaman satasen lähes koko elämän kestäneestä raadannasta viljelijänä, yrittäjänä ja toisella töissä olleena. Koko eläkejärjestelmä tuli hänelle kovin myöhään.
Kukaan sisaruksistamme ei huoli tilaa edes ilmaiseksi. Viljelijä lienee kaikkein vähiten haluttu ammatti? Silti riittää kadehtijoita.
Henk. koht. tunnen yhden ainoan viljelijän, joka ei ole muualla töissä viljelyksen lisäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 21:02

Isäni oli noin 70-vuotias tehdesssään sukupolvenvaihdoksen, mutta jatkoi toki työntekoa tilalla yhdeksänkymppiseksi eli kuolemaansa saakka. Veljeni on nyt 55-vuotias ja jatkaa maanviljelyä, vaikka työtapaturmassa saikin aika pahan vamman, joka haittaa päivittäin työntekoa. Eläkkeelle jäämisestä hän ei ole koskaan edes puhunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2010 - 09:23

Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen tieto ja tilasto on virallinen. Sehän pohjautuu sukupolvieläkejärjestelyihin mm.Paperit siis siirtyy isältä pojalle ja tilipussi myös. Sitä on virallisena pidettävä, vaikka niitä maajusseja
on paljon iäkkäämpiäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2010 - 11:53

tuskin tuota voi mitenkään rajata. kellä on seuraava sukupolvi jatkamassa, ketä vetää viimesen henkosen pellollaan.
tiiä sitä sitten. raskas työ. en kadetu, leipää on hyvä syödä.