Pihapihlajamme outo tauti?

Kahteen pihlajaamme on kesän aikana ilmestynyt oransseja laikkuja. Nyt niiden lehdet ovat käpertyneet ruskeiksi. Marjoja ei ole tullut. Mikähän tauti voisi olla kyseessä? Ei leviä muihin puihin, omenoihin eikä luumuihin.

Lisätty: 22.08.2010 - 20:06

Kiitos Valperi mutta ei ihan noin hurjan näköinen. Ainoastaan oranssi renkula.

Lisätty: 22.08.2010 - 20:08

Kiitos Toffe mutta kävin jo tuolla. Ei löytynyt. Harmi ettei kysymyksiin saa laitettua kuvaa liitteeksi.

Lisätty: 24.08.2010 - 20:02

Hei kaikki! Voisiko Valperin ehdottaman kuvan tauti olla ruostetautia. Sillä niiden oranssien täplien alla oli tosiaan nuo mustat viikset kun tarkemmin katsoin.

Avainsanat: puutaudit pihlaja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.08.2010 - 19:11

ei ole minulle tuttu, mutta näyttääkös ne tältä ?

kuvablogi.com/nayta/2207933/

Lisätty: 28.08.2010 - 22:15

ruostetautia ehdotti minunkin kuiskaajani ...

Kysyjän kommentti

Kiitos vaivannäöstä, sitä se vaikuttaa olevan :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.08.2010 - 19:59

Tässä varmaan jokin apu mikä vaivaa pihlajaasi..

www.kasvinsuojeluseura.fi/Ta...fault.aspx

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2010 - 20:07

Vaikuttaa joltain sienitaudilta. Varmin tapa ehkäistä muiden puiden sairastuminen samaan tautiin on kaataa pihlaja ja kaivaa juuret maasta pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2010 - 20:33

Taitaa tulla vanhuuttaan kaikki taudit jotka tappaa puun. Meillä oli vanha pihlaja puu pihalla .Yhtenä vuonna ei tullut enään marjoja .Toisena ei tehnyt lehtiä eikä lehtiä enään ilmestynyt .Joten se kuoli pois ja sahasimme sen pois. Muistissani on että vanha pihlaja kuolee pois, jotenkin noin.Se on tyypillistä sille puulle.Luin jostain lehdestä.Pihlajan halkaisija oli noin 35-40cm ja veikkaisin noin 30v.tta.Että se siitä puusta se on pyhä puu ja suojelee kotia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2010 - 21:03

olisiko pihlajan ruostetauti. tätini pihassa pari pihlajaa oli kukattomia ja nyt lehdet ruskistuu ja käpristyy. muut pihlajat ovat säilyneet siinä pihapiirissä normaaleina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 09:42

meilläkin pihassa huomasin samanlaista tautia ja aattelin joskos joku sienitauti ois ...mutta pitää tutkia nyt tarkemmin mikä sitä puuta vaivaa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 13:43

Veikkaan, ilman että olen saanut nähdä sairastuneista pihlajoistanne ainuttakaan kuvaa, vaivaksi palisanterin mainitsemaa pihlajan ruostetautia. Kuvausesi vaivasta vastaa lähinnä sitä. Ikävä kyllä en osaa antaa sinulle ainuttakaan vinkkiä tämän taudin hoitoon, sillä en monista yrityksistäni huolimatta onnistunut löytämään siitä tietoutta mistään, en edes googlettamalla. Olisikohan syy kömpelyydessäni tähän? Mene ja tiedä. Jotta voisit itse tarkistaa olenko oikeassa veikkauksineni katso kuvaa pihlajan ruostetaudista puutarha.net palstalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2010 - 15:15

Ruostetauti tuli mullakin ensimmäiseksi mieleen. Tai sitten jokin sienitauti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2010 - 10:49

Ruostetauti... tunnusmerkit viittaavat siihen. Tänä vuonna on ollut aika paljon erilaisia tauteja puissa ja pensaissa, myös metsän puissa tuholaisia. Se onkin jo vakavampi juttu kun rahanarvoinen materiaali tuhoutuu, siksipä uusia puuntaimia ei ole "vaara-alueilla" istutettu.