Täytyykö perunanvarren kukkia ennen ylösnostoa?

Avainsanat: ruukkuperunat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.08.2010 - 10:27

nostoaikaa ei yleensä arvioida kukinnan vaan perunoiden koon perusteella, ja riippuu myös lajikkeesta, jotkut saattavat kukkia enemmän jotkut vähemmän tai ei lainkaan.
mutta kokeileppas katsoa juureen, ovatko jo syötävän kokoisia.
tuskinpa sinulla monta hehtaaria sitä ruukkuperunaa lie ;)

äitini ennen kävi ottamassa isommat perunat pois juuresta, tökkäsi juuren pikkuperunoineen maahan takaisin ja siellähän ne kasvoivat isommiksi.
mutta tuo olikin varhaisperunan tarina tuo.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.08.2010 - 09:47

Olisiko tästä apua

www.city.fi/artikkeli/Urban+...ning/1553/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2010 - 15:10

kyllä, ja peruna kukkii kyllä ennekuin se on täysikasvuinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2010 - 17:43

Kyllä se vaatii kukinnan.Sitten perunat varttuu ja voi nostella koon mukaan. Itse nostin heti kukkimisen jälkeen siikliä ja olivat pieniä pikkuriikkisiä perunoita. Hyviä.Peruna kasvaa aika pian kun mukulat on syntyneet.Itsekkin yllätyin kun seuraavankerran nostin.Aikaiset lajikkeet valmistuu heinäkuun alussa ja aikaisemminkin. Syksyiset lajit tossa syyskuun tienoolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2010 - 19:36

Ainakin lapsuudessani vasta sitten, kun peruna oli jo lopettanut kukinnan, mentiin kokeilemaan, että minkä kokoisia perunoita löytyy. Potut toki kasvavat kokoa vielä pitkään kukinnan jälkeenkin. Mutta kukinta siis mielestäni on ihan välttämätöntä ainakin näille meidän "maatiaislajikkeillemme".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2010 - 20:31

Hienoista hymyä herätti palisanterin vastaus, varsi ylös ja isommat mukulat kattilaan ja pienemmät kasvamaan, siinä oli itua siinä hommassa. Kyllähän minä muistelen, että perunnan kukinnnan jälkeen sitä
oikein tavallisesti perunoita kuokkimaan alettiin tai sitten isosten talollisten kaivuukoneen perään parin astian kanssa juoksemaan. Toiseen isot ja toiseen eläinten perunat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2010 - 20:54

Kyllä halla oli joskus vieraillut varsien kimpussa ennen nostoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 09:30

Kukkia ptää, mutta vettä eivät tarvitse kuin kattilassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 17:42

Eipä tarvitse kukkia välttämättä. Viime kesänä odotimme ja odotimme perunan kukkimista. Totesimme sitten ettei pottuja nyt tule, mutta tempaisin yhden varren ylös ja voi ihmettä. penkeissämme oli tavallistakin suurempia perunoita yllin kyllin. Salaa olivat kasvaneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2010 - 22:14

Riippuu lajikkeesta kuten tuossa yllä jo sanottiinkin. Vanhaan hyvään aikaan perunannostoa ei aloitettu ennen kukinnan loppumista, mutta nykyisin on tietääkseni lajikkeita, jotka eivät kuki lainkaan.