Turhaa kuljettajan syyllistämistä?

www.iltalehti.fi/uutiset/201...0_uu.shtml

Avainsanat: media

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.08.2010 - 15:06

Minusta minkään onnettomuustilanteen jälkeen ei pitäisi syyllistää ketään ennen kuin poliisien ja muiden viranomaisten lopulliset tutkimustulokset on julkaistu. Syyttämällä jotakuta saatetaan vain kohdistaa "haukut väärään saaliiseen" ja tuhota syytömän elämän lisäksi monen muukin elämä. Ei näet ole kovin tavallista että kun on tullut julkisesti "haukuttua väärää saalista" sitä pyydettäisiin yhtä julkisesti anteeksi. Tässä Enon tapauksessakin kannattaisi odottaa lopullisia tutkinustuloksia tapahtumien kulusta sillä onnettomuuteen johtaneita syitä oli varmaan niin paljon ettei vain rekkamiehen ylinopeuta, tai -kuormaa voi pitää onnettomuuden aiheuttajana.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.08.2010 - 08:28

Tuollaisen ison rekan äkkinäinen pysäyttäminen on mahdotonta. Massa on niin suuri, että vie väkisin eteenpäin. Kärkikolmion takaa sivutieltä tullut auto on todennäköisesti enemmän syypää aiheutuneeseen tilanteeseen. Rekkakuski saattaa olla kokonaan syytön. Median käyttäytyminen on ollut tavanomaista. Haetaan hakemalla kohulööppiä lehden etusivulle ja aiheutetaan lisää tuskaa asianosaisille. Pitäisi odottaa tutkimustuloksia ennen osapuolten syyllistämistä julkisuudessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 09:24

En jaksa ymmärtää, toiset ottaa muutenkin kovan riskin kun tekeevät työtään isoilla kalustoilla ja tien päällä.Ruvetaan kaiveleen väkisin syyllistä .Poikani ajoi aikanaan kaikkein suurinta rekkaa tien päällä.Suomi-Ruotsi väliä.Tiedän miten autoilijat asettaa itsensä alttiiksi tahattomasti ,tiellä liikkuessaan.Kyllä kannattaa kunnioittaa isoa ajoneuvoa kun sen tienpäällä näkee.Siellä joka ratissa istuu ei varmaan tahallaan halua mitään ylimääräistä tapahtuvan.Ihminen sitä ajaa ja useasti nuori .
Työ muutenkin fyysisesti että psyykkisesti hyvin raskasta.Asuuvat autoissaan ja tekeevät työtään ,elättääkseen itsensä ja perheensä.Minä ainakin kunnioitan isojen ajoneuvojen kuljettajia ja autoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 09:35

Jos henkilöauto hurauttaa kolmion takaa rekan eteen, niin ei siinä ole rekkakuskilla paljoakaan tehtävissä. Ihan suotta syytetään nyt rekka-auton kuljettajaa, varmasti hänellä on hirveä tuska ja stressi tapauksen vuoksi ilman syyttelyäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 09:50

ottaa niin nuppiin tuo syylistäminen ...mites suut pantais,jos jokainen rekkakuski sanois,et ei voi ajaa ,kun toiset ajaa alle ...mistä sit saatais ruat ym..jutut ...harmittaa niin tuo syylistäminen ,jot lopettakaa viattomien syylistäminen ...liikennemerkit ovat sitä varten,et niit pitäis noudattaa jok ikisen ..nih...jos sitä ei noudata niin kyllä vika on siinä ratin ja penkin välissä ...ei siin muiden syyllistäminen auta ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 10:13

jos jokaisen kolmion takaa tulevan auton takia pitäisi vauhtia hiljentää,
ja miettiä tuleekohan se vai ei, huomaako minut joka ajan etuoikeutettua tietä,
eihän siitä matkanteosta mitään tulisi.
tottakai rekan kuljettaja on luottanut siihen että liikennesääntöjä noudatetaan.
turha häntä on syyllistää
ja hänelle rangaistusta toisen aiheuttamasta kolarista langettaa.
surullinen tapaus kaikenkaikkiaan kaikille osapuolille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 11:17

Eräs mootoripyöräpoliisi oli sairaalassa tuttavani kanssa samassa huoneessa. En malttanut olla kysymättä miten tuohon on päädytty? Oli ollut hälytysajossa vanhalla Lahdentiellä ja kolmion takaa oli ängennyt mosse eteen niin piti vetää peltoon että henki säilyisi.
Pääsin virkavaltaa valistamaan ettei ne isännät näe ja kuule mitään, täytyy teidänkin säätää vauhtinne sen mukaan.
Itse 70-luvulla jouduin vetämään peltoon kun kuusiaidan väliin ilmestyi traktorin nokka, pysähtyi siihen, aha minut on havaittu, tuli tielle eteen ja vielä oli peräkärry perässä.
Täytyi ajella peltoa pitkin ralli-minillä ohi ja seuraavasta peltoliittymästä tielle takaisin. Toivottavasti se isäntä oppi katsomaan tarkemmin seuraavilla kerroilla, tai kaatoi kuusiaitansa pois näkyväisyyttä haittaamasta.

Joensuussa Poliisi kyselee näkijöitä henkiöauton liikkeille ennen onettomuutta, ikävä tapaus sinänsä. "Sopulilaumat" saa kirjoitella mitä haluaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 15:30

Ei saa kuskia syyllistää, varmaan jo näkee kauhukuvia unissaan tapahtumasta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 16:34

En tunne taustoja tarkemmin, mutta jos kolmion takaa ajetaan rekan eteen, niin syyllistä ei pitäisi ainakaan rekkakuskista hakea - olkoonkin, että oli ylikuormaa (en tiedä miten paljon vaikuttaa jarrutusmatkaan) tai ylinopeutta. Lehdistöllä on ikävä taipumus hakea syyllisiä ennen kuin asia on todettu. Surullinen tapaus kaiken kaikkiaan.

Liikenteessä olen tavannut vain herrasmiesrekkakuskeja, jotka huomioivat hyvin muun liikenteen. Kerran yksi oman henkensä uhalla joutui väistämään melkein pientareelle, kun ohittamaan lähtenyt auto ei ennättänyt omalle puolelleen. Sata varmasti pelasti tämän kuskin hengen. Nämähän eivät pääse uutisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.08.2010 - 17:11

No, ei kai se rekkakuskin vika voi olla, että kolmion takaa tullaan suoraan eteen.Pikkuauton kuljettaja teki kohtalokkaan virheen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.08.2010 - 23:21

Näin on, onnettomuutta kun ei enään tekemättömäksi saada. Liian kauhea tapaus. Vaikea se on isoa rekkaa saada pysähtymään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.08.2010 - 22:08

Niinhän nuo meinaavat tehdä kuljettajasta syyllisen, syyllinen pitää saada ja tässä tapauksessa hän on ainoa jota voi syyttää. Päivänselvä tapaushan sen pitäisi olla - toinen osa puoli tuli kolmion takaa ja oli siis väistämisvelvollinen. Se on tämäoikeusvaltio joka puhuu ja sanoo viimeisen sanansa.