Kannattaako moottorisahan teräketjua itse teroittaa vai ostaa uusi?

Avainsanat: moottorisahan ketjun teroitus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.08.2010 - 22:30

tasan tarkkaa samaa mieltä papan kanssa tässä asiassa ja sen mukaan toimin ... taitolaji

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.08.2010 - 21:06

Mieheni kyllä itse teroittaa, tulee meinaan huomattavasti edullisemmaksi kuin uusi ketju.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 21:08

Isälläni oli tapana teroittaa ja luulen hänen säästäneen siinä puuhassa monen uuden ketjun hinnan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 22:28

Teroittaminen on taidetta. Ellei osaa tulee ongelmia ja polttoaineen kulutus kasvaa. Itse ostan aina uuden kun en osaa kuitenkaan oikein teroittaa. Euron suutari tekee kymmenien eurojen vahingon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 23:30

Moottorisahan mukana on luultavasti tullut ohjekirja, jonka tiedoilla osaa ainakin ostaa teräketjulle sopivan, oikean paksuisen pyöreän sekä litteän viilan rautakaupasta, sekä ohjeet viilaukseen (oikeaan kulmaan ym).
Alan kaupoista saa myös teräketjun (tai sahan) tyyppinumerolla tietoa.
Aloittelijan kannattaa ostaa sellainen muutaman euron arvoinen viilanohjain,...
www.koneviesti.fi/Tietolaari...roitus.pdf
Suosittelen harjoittelemaan ensin johonkin vanhaan teräketjuun. Ohjeita löytyy.

Katso Googlesta moottorisahan teräketjun teroitus, teräketjun teroitus, teräketjun viilaus, teräketjun teroituslaite, teräketjun teroituskone, teräketjun kireys, ym sivuja.
Keskustelua jossa Lähettäjä: Eversti kertoo aika hyvin:
www.kuukuna.net/masinistit/9811.html tai
keskustelu.suomi24.fi/node/2826491
Kaikki teroituksesta yleensä wikikko.info/wiki/Teroitus#M...ottorisaha

Ei uutta teräketjua tarvitse aina ostaa, monissa pienkonekorjaamoissa on teroituspalvelu, aivan kuten luistimienkin teroitus.
Minä olen käyttänyt monta kertaa Karkkilassa olevaa pienkonekauppaa / huoltoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 04:10

Olen sahani viilannut jo yli 60 vuotta pokasahasta lähtien ja viilaan edelleenkin. Mihinkä joudutte niiden puolipitoisten ketjujenne kanssa?
Pirusti energiaa vaatii sen ketjun valmistuskin joten saastuttakaa temä tellus. On paljon sellaisia ihmisiä joilta täytyisi lailla kieltää konesahat.
Esim. aina on viila ja pari tärkeintä avainta mukana polttoainenassakan kolossa. Jos olet metsässä töissä ja teräketju tylsyy ja se tylsyy kun puiden tyvissä on hiekkaa. Lähdetkö kesken päivän hakemaan kaupasta uutta, se "savotta" ei ainakaan lyö leiville!

Lisätty: 19.08.2010 - 09:33

Teroitus terävällä viilalla ei vie kuin muutaman minuutin ja se kannattaa ehdottomasti tehdä vähänkin jos tuntuu että saha ei helposti painu puuhun eli omalla painollaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 05:04

jos ei osaa viilata,parempi kun ei koske moottorisahaan ollenkaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 09:35

Motorisahan terään on oma pyöreä viila. Mulla on oma saha jolla olen tehnyt jokavuotuiset polttopuut liiteriin metsästä.Sahaan aina tankillise tai kaksi ja sitten teroitan tai mieheni teroittaa.Ettei pääse huonoksi.Sen täytyy leikata kun ihmisen mieli että nauttii. Eikä purukaan juuri lennä.Sahassa jos terä tylsä ei kannata sahata. Silloin tarttee turvautua pokasahaan.Itse paras opetella teroittamaan.Ketju kestää tavallista sahausta paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 10:19

Jotta sahaaminen olisi tehokasta, turvallista ja tarkkaa, on ketjun oltava terävä ja oikein viilattu. Ennen sahauksen aloitusta on terä syytä teroittaa.Terävä terä lisää työn tehokkuutta ja saha on turvallisempi.Kiristä ketju ennen viilausta: silloin se on vakaampi teroituksessa.

täällä ohjeita moottorisahan turvalliseen käyttöön ja ketjun teroitukseen:
virtuoosi.pkky.fi/materiaali...sahat.html
www.luonnossa.net/Metsanhoit...uolto.html
www.jonsered.fi/node309.aspx

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 15:32

Mieheni sanoi että teroittaminen kannattaa rahallisesti, mutta jos jo kovin vanha niin suosittelee uuden ostamista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 16:40

Mieheni teroittaa ketjun itse. Arvelisin, että kannattaa ennemin kuin uuden ostaminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2010 - 16:41

Joten teroita, älä teroita, osta uusi ja opettele käyttämään ensin viilaa, ennenkö moottorisahaa.
Neuvoja on paljon, sinuna ostaisin uuden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.08.2010 - 21:46

Jos vain osaa, niin kyllä kannattaa.