Englanti ei aina ole ollut kunungaskunta, vaan ollut 11 vuotta tasavaltanakin. Milloinkahan sellainen aika on ollut?

Avainsanat: englannin sisällisota

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.08.2010 - 00:39

Englanti julistettiin tasavallaksi v. 1649. Valta siirtyi alahuoneelle, ja ylähuone, monarkia ja anglikaaninen kirkko lakkautettiin.

Muisteloni.

Kysyjän kommentti

Kiitos Jumppis, sanoit aloitusvuoden ja englanti oli tasavaltana 11 vuotta.
Wikipedia 19.toukokuuta sanoo näin"1949 Pitkä parlamentti hyväksyi lain, joka julisti Englannin tasavallaksi ja vapaaksi valtioksi. Englanti oli tasavaltana 11 vuotta".
Kiitos monista muista lähteistä, mutta en olisi osannut niistä laskea, mikä oli kenenkin kautta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.08.2010 - 11:44

Wikidia on taas apuna, sisällisodan aikaan..

fi.wikipedia.org/wiki/Englan...A4llissota

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.08.2010 - 16:59

Näin kertoo wiki ja wiki tietää:
fi.wikipedia.org/wiki/Englan...A4llissota

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.08.2010 - 23:42

Englannin sisällissota viittaa vuosien 1642–1651 aseellisiin selkkauksiin, joissa ottivat yhteen parlamentaristit ja rojalistit. Niistä voidaan erottaa ensimmäinen sisällissota 1642–1646 ja toinen sisällissota 1648–1649, jotka olivat Kaarle I:n ja pitkän parlamentin kannattajien välisiä yhteenottoja, sekä kolmantena Kaarle II:n epätoivoinen sota, joka päättyi vuonna 1651 häviöön Worcesterin taistelussa. Sotaa käytiin Englannin, Skotlannin ja Irlannin kuningaskunnissa, jotka olivat saman hallitsijan alla olleita erillisiä valtioita. Valta kuningaskunnissa siirtyi sodan päätyttyä Oliver Cromwellin tasavaltalaishallitukselle, ja valtionuskonto muuttui anglikaanisesta puritanistiseksi. Koska sisällissodan yhteydessä vaihtui myös maan hallitusmuoto, sotaa kutsutaan usein myös nimellä Englannin vallankumous.