Milloin annettiin asetus oikeanpuoleisesta liikenteestä Suomessa?

Avainsanat: keisarillinen asetus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 18.08.2010 - 16:51

"Suomessa oli Venäjän vallan aikanakin Ruotsin vallan perintönä pitkään voimassa sääntö väistämisestä vasemmalle ajoneuvojen kohdatessa, eli vasemmanpuoleinen liikenne. Vasta vuonna 1858 Aleksanteri II:n antamassa julistuksessa sääntöä muutettiin siten, että vastaantulevaa tulikin väistää oikealle. Ohi ajettaessa edellä kulkevan oli kuitenkin edelleen väistettävä vasemmalle. Vielä itsenäisyyden ajan Suomessakin säädettiin vuonna 1919 annetussa asetuksessa, että edellä ajavan tuli väistyä vasemmalle, kun jäljessä tuleva ajoneuvo oli sitä ohittamassa. Vasemmalta puolelta ohittaminen tehtiin säännöksi vasta vuonna 1921 annetulla asetuksella."

Lähteet:
google lainaus asetuksesta

Kysyjän kommentti

Idan antamalla asetuksella sekin pulma ratkesi, ei mennyt yöunet minulta. Niinhän se oikeasti oli.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.08.2010 - 00:29

joskus tuntuu/näyttää ettei ole voimassa vieläkään.

mutta oikeasti:
Useimmissa maissa on nykyisin voimassa oikeanpuoleinen liikenne. Suomeenkin käytäntö vakiintui jo vuonna 1858.
igs.kirjastot.fi/iGS/kysymyk...d=Liikenne

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 00:33

___________

Suomessa oli Venäjän vallan aikanakin Ruotsin vallan perintönä pitkään voimassa sääntö väistämisestä vasemmalle ajoneuvojen kohdatessa, eli vasemmanpuoleinen liikenne. Vasta vuonna 1858 Aleksanteri II:n antamassa julistuksessa sääntöä muutettiin siten, että vastaantulevaa tulikin väistää oikealle. Ohi ajettaessa edellä kulkevan oli kuitenkin edelleen väistettävä vasemmalle. Vielä itsenäisyyden ajan Suomessakin säädettiin vuonna 1919 annetussa asetuksessa, että edellä ajavan tuli väistyä vasemmalle, kun jäljessä tuleva ajoneuvo oli sitä ohittamassa. Vasemmalta puolelta ohittaminen tehtiin säännöksi vasta vuonna 1921 annetulla asetuksella.[8]

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 00:54

Ensimmäinen asetus oikeanpuoleisesta liikenteestä annettiin vuonna 1718, se ei kuitenkaan ollut pitkään voimassa, vuonna 1734 se korvattiin uudella ...

Vielä itsenäisyyden ajan Suomessakin säädettiin vuonna 1919 annetussa asetuksessa, että edellä ajavan tuli väistyä vasemmalle, kun jäljessä tuleva ajoneuvo oli sitä ohittamassa. Vasemmalta puolelta ohittaminen tehtiin säännöksi vasta vuonna 1921 annetulla asetuksella.

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 08:39

Mikähän noistakin on oikein. Jumppis taitaa olla lähinnä. Vastauksen oikeellisuuden tässä tapauksessa tietää ainoastaan sirkkaliisa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 10:52

Suomessa oli emämaa Ruotsin mukaisesti vasemmanpuoleinen liikenne. Ruotsin vallan aikainen sääntö oli voimassa vielä 50 vuotta Suomen sodan jälkeen. Suomi siis siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen keisarillisella määräyksellä vuonna 1858. Arvatenkin syynä oli, että Venäjällä käytettiin jo oikeanpuoleista liikennettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.08.2010 - 23:43

1921.