Hei♥ Napsulaiset!

Päätin juuri, että (parin vuoden) kuluttua alan opiskelemaan Kosmetologi- uralle. Pari kysymystä kumminkin heräsi, itse olen yrittänyt etsiä tietoa tästä urasta mutten ole viellä oikein perillä mitä se siis sisältää kokonaisuudessaan, ensimmäisen käsitys kosmetologista on se, että hän meikkaa ym. ehostaa, mutta itse (www.ammattinetti.fi/web/gues...559A81FE45 << kosmetologi) haluaisin olla semmoinen, joka työskentelee kylpylässä tai muussa vastaavassa ja sitten tekisi mm. kasvokuorintaa, mani-pedikyyrejä, (sis. lakkausta ym) hierontoja (sis, mm. pää) ja tälläistä. Mikä kosmetologin työkuvaan kuuluu teidän mielestä? Palkastahan on paha mennä sanomaan, mutta ajatellen että NOIN suunnilleen, mitä voisi saada vaikkapa kuukaudessa? Ja viellä viimeinen; Kuinka kauan pitää opiskella, ja missä se on mahdollista?

Avainsanat: kosmetologi ura ammatti opiskelu kylpylä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.08.2010 - 22:31

osviittaa koulutuksesta:
www.skyo.fi/index.php?pageid...mp;lang=fi
www.tao.tampere.fi/tao/TAOWW...ologi.html

www.opiskelupaikka.fi/Virtua...etologiksi

Kosmetologeilla ei ole varsinaista työehtosopimusta, mutta alalla käytetään yleisesti hiusalan palkkataulukkoja. Palkan suuruus riippuu erikoiskoulutuksesta, henkilökohtaisista ominaisuuksista ja työskentelypaikkakunnasta. Yleensä palkka muodostuu peruspalkasta ja esim. tuotemyynnistä saadusta provisiosta.
www.mol.fi/avo/ammatit/95130...m#palkkaus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.08.2010 - 21:05

Parasta vastausta saat jostakin oppilaitoksesta, sieltä he neuvovat, miten pääsee parhaiten alkuun-
Kosmetologin työ on hyvin vaativaa ja tarvitaan monenmoista alan tutkintoa ja pohjatietoa. Ei se ole vain niin yksinkertaista. Ja palkkakin on varmaan riippuva siitä, miten hyvän koulutyksen olet saanut.
Palkkakysynyskään ei aina saa ratkaista, mille alalle lähtee, vaikka se tärkeä onkin, vaan missä tuntee
viihtyvänsä ja minkä alan kokee omakseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.08.2010 - 10:41

Tuossa on erään koulun tietoutta ko. ammatista:
www.hamkk.fi/

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2010 - 17:48

Ammattikorkeakoulut ainakin kouluttavat tähän ammattiin eli googlet sinua lähinnä olevaa ammattikorkeakoulua,niin varmasti alkaa tietoa löytyä. Koulutuksen pituus vaihtelee ja mitä pidempi koulutusaika, sitä monipuolisemmat valmiudet tehdä mm. ihonpuhdistuksia ja -hoitoja, meikkauksia, jalka- ja käsihoitoja, ihokarvojen poistoa jne.Joammatissaan olevat kosmetologit tuntuvat hyvin aktiivisesti osallistuvan erilaisiin alansa koulutuksiin ja sitä kauttaa oppivat mm. uusia hoitomuotoja ja meikkauksen viimeisimmät trendit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2010 - 22:16

Työtehtävät

Kosmetologin työn tarkoituksena on edistää ja ylläpitää ihon ja kehon kauneutta ja terveyttä. Perinteisen hoitolatyön ohella kosmetologi voi toimia tuote-esittelijänä ja -kouluttajana, kosmetiikkaan erikoistuneena myyjänä sekä alan tiedotustehtävissä ja ammattiopettajana.

Kosmetologisia perushoitoja ovat mm. ihonpuhdistus, kasvohoidot, käsihoidot, jalkahoidot, vartalohoidot, ehostus, ripsien ja kulmien kestovärjäys sekä korvien rei´itys. Asiakasta hoidetaan tämän yksilöllisten tarpeiden mukaan lukuisten ihon- ja kehonhoitoon kehitettyjen tuotteiden ja laitteiden avulla.

Käytännössä yleisintä on kasvojenhoito, johon kuuluvat ihon puhdistaminen, höyrytys, hieronta, naamio sekä tarvittaessa epäpuhtauksien poisto tai kuorinta. Käsihoitoon kuuluu kynsien muotoilu, kynsinauhojen hoito ja viilaus, lakkaus ja kevyt hieronta. Jalkojenhoidossa keskeisiä vaiheita ovat jalkojen liotus, pehmentäminen ja kovettumien poistaminen sekä hieronta. Kehonhoidossa on lukuisia hoitomenetelmiä, mm. koko vartalon käsittävä ihonhoidosta selluliitti- ja laihdutushoitoihin. Kaunistavaan kosmetiikkaan kuuluu puolestaan esimerkiksi ehostus. Kosmetologi on usein myös erikoistunut johonkin täydentävään hoitoon kuten esimerkiksi lymfa-, vyöhyke- tai aromaterapiaan.

Työlle ovat ominaisia koskettamiseen perustuvat toistuvat ja läheiset asiakaskontaktit. Kosmetologin työ on eri-ikäisten asiakkaiden ohjausta ja palvelua. Työ suunnitellaan ja toteutetaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan. Kosmetologi esittelee ja neuvoo ihonhoitotuotteiden ja meikkien valintaa ja käyttöä sekä ohjaa asiakasta mm. persoonallisen tyylin löytämisessä ja värien käytössä. Yleishyvinvointiin liittyvä terveys- ja ravitsemusneuvonta on työssä jokapäiväistä. Hoitotuotemyynti on osa kosmetologin työtä.

Hoitolan yleisestä aseptiikasta huolehtiminen on työssä olennaisen tärkeää. Työvälineet on puhdistettava ja desinfioitava asianmukaisesti asiakkaiden välillä. Myös hoitohuoneen pinnat on desinfioitava ja huolehdittava muutoinkin hoitolan päivittäisestä siivouksesta. Kosmetologi huolehtii hoitolaitteiden toimintavalmiudesta, hoitotarvikkeiden tilauksista, ajanvarauksesta sekä asiakaskortiston ylläpidosta.

Yrittäjänä toimivan kosmetologin työhön sisältyy myös yritystoiminnan suunnittelua, toteuttamista, seurantaa ja arviointia. Suuremmissa yrityksissä hän voi vastata myös tuotannollisen toiminnan organisoinnista ja työntekijöiden ammattitaidon kehittämisestä

Kosmetologi huolehtii henkilökohtaisesta suojautumisestaan tietyissä toimenpiteissä mm. käyttämällä suusuojaa. Kosmetologi työskentelee erilaisten mekaanista liikettä, lämpöä ja valoa tuottavien hoitolaitteiden kanssa. Hänellä on käytössään esim. pehmytlaser ja ultraääni.

Kosmetologit työskentelevät yleisimmin omassa hoitolassaan yksin. On mahdollista perustaa hoitola myös yhdessä toisen kosmetologin kanssa tai työskennellä vuokralaisena toisen hoitolassa.

Kosmetologien työ on ilta- ja viikonloppupainotteista. Lisäksi työn kiireiset ajat painottuvat usein tiettyihin vuodenaikoihin.

Maahantuojan palveluksessa työskentelevien kosmetologien työnkuvaan sisältyy koulutusmatkoja niin koti- kuin ulkomaillakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.08.2010 - 23:53

Onnea vain opiskeluusi.