Mitähän ne lukot tekivät siellä Riikan silloilla?

Niitä oli lähes kaikilla kävelysilloilla. Linkissä kuva.

www.napsu.fi/matkailu/matkak...-24--Riika

Avainsanat: lukko silta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.08.2010 - 08:38

rakkauslukkoja varmaankin. jopa täällä Seinäjoella on Tornävän kartanon alueella rakkaussilta, sinne vaan laittamaan ikuisen rakkauden merkiksi lukko.
vaikka rakkaus on ikuista, ikuisuudellakin on loppunsa ennen ikuisuutta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.08.2010 - 08:13

Tuohon en osaa vastata, muissakin eurooppalaisissa kaupungeissa tuo on tuttu ilmiö, selitys vain on unohtunut.

Lisätty: 16.08.2010 - 11:01

Nyt pelaa minunkin muistini paremmin eli viimeksi olen nähnyt noita vastaavia lukkoja Vilnassa.
Riika ei ole Unkarissa vaan Liettuassa (joku kirjoitti Riikassa Unkarissa...). On balttialainen perinne vahvasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 08:29

Ilta aamua viisaampi. Katselin kuviasi illalla ja ihmettelin kuin H Moilanen niitä. No tänään näin kysymyksesi ja menin lauseineni googlen kautta johonki HS sivuille ja siellä kerttottiin, että Riiassa on lukkosepällä käynti yhtä tarkää kuin kultasepällä.
Tuore aviopari siirtyy Riiassa lähipuistoon ja napsauttaa sillankaiteeseen oman nimikkolukkonsa,
kertomaan avioliitonkestävyydestä.
Alkuperä ei ole tiedossa, mutta romanttiset elokuvat ja kirjat oavt ehkä olleet sytykkeenä.

Riika ei ole ainoa lukkokaupunki Unkarissa, Firenzissä ja Roomassa ja Montevideossa on tapa myös käytössä.
Kun lukko on kiinnitetty siltaan, avain heitetään ikuisen onnelllisen hymyn myötä jokeen tai veteen, minkä veden yli silta on rakennettu. Koetan kuvitella, että jos avioliitto ei menisi hyvin ja tulisi kova riira, että "rakkauslukko"on saatava pois ja avain on joessa, kumpi sukeltaa hakemaan sen, parempi lie rautasaha silloin.

Lisätty: 16.08.2010 - 13:36

Ahmat12, se joku olin minä niminerkki sirkkaliisa, tarkoitin Unkarin Pécs kaupunkia, italion Firenzeä ja Roomaa Uruguayn Montevideo, Japanin Miheota ja Etelä-Koren Soulia
Suuri kiitos huomautuksestasi , oli hyötyäkin sillä opin tekemään e kirjamen, jonka päällä on pikkunikka.Vanha vasen aivolohko on sanoutunutn irti kaveruudestaini, mutta en silti anna periksi.
Näinhän ne nämäkin lukot aukesivat. Reilusti nimi esiin, kun on syytä

Lisätty: 16.08.2010 - 13:40

Pukkupilklu sanojen väliin Riika ei ole ainoa lukkokaupunki, Unkarissa ja jne. Olisi jo pelastanut tilanteen pahemmilta vaurioilta,

Lähteet:
HS.fi matka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 08:31

nuoret pari laittavat lukon silaankaiteeseen tms. paikkaa merkiksi ikuisuudesta uskollisuudesta jota juuri ovat toisileen vannoneet, niitä näkee ympäri Eurooppaa mutta balttian maissa ihan erityisesti

sama ilmiö vähän vaatimattomammassa sillassa Vilnassa

rajavartija.blogspot.com/201...vilna.html

Lisätty: 16.08.2010 - 11:01

ps. ja kun se lukko on yhdessä laitettu kiinni siihen sillankaiteeseen avain heitetään jokeen ja niin uskotaan liiton olevan ikuinen ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 08:50

mä kun luulin,et tuo oli lukkosepän mainoskamppanja ....mut kiitos te viisat napsulaiset ,jotka valasitte minunkin tiedonmaailmaa......nyt taas paljonkin viisaanpana ...jos moisiin törmään joskus .... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 11:37

Matka muisto lukkoja ja samalla rakkauden. Koskaan itse en ole tuollapäin käynyt,joten varmaan kaunista paikkaa kuvista päätellen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 11:59

Näin ekat lukot sillanpielessä Firenzessä Ponte Vecchion takoraudoissa ja niitä oli monessa,monessa kerroksessa,säännöllisin välein joku partio irrottaa voimapihdeillä ne pois,mutta aina täyttyvät rakastavaisten vastavihittyjen lukoista ja Arno-joen pohja avaimista.Kuvakin jossain,hämmästytti,ihmetytti niin pientä kulkijaa meillä tuntematon ilmiö.Viimeksi näin Repoveden riippusillan vaijeriköysissä lukkoja :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.08.2010 - 17:50

Eikös ne ole jotain rakkauslukkoja siihen tyyliin että kun rakastunut pari laittoi sen lukon siihen siltaan niin samalla he jotenkin sitoivat rakkautensakin yhteen. Outo selitys, ota tästä nyt sitten selvää. Salkkareissa niitä oli (ja Sievisen Paula sitoi käsilaukkunsakin samaan lukkoon), mutta eihän tällainen harvalatvainen enää niin kauas muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 20:14

Kerrn oli Salatuissa elämissä, ne vaan ihmiset ( parit) jättävät nuo muistoksi sinne, ovat kuin niin kutsutusti lemmenlukkoja...