Missä voit kulkea vedenalaista luontopolkua?

Avainsanat: polku veden alla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.08.2010 - 17:46

Metsähallituksen ensimmäinen vedenalainen luontopolku on avattu 1986 Saaristomeren Kansallispuistossa. Polku sijaitsee Korpoströmin saaristokeskuksesta(Korppoo) etelänpuolella Stora-Hästön saaren rantavedessä.

Toinen Metsähallituksen vedenalainen luontopolku on avattu Perämeren sarvipäivillä1.8.2009.
Sijaitsee Lapin läänissä Maasarven eteläpuolella Selkä sarven saaristossa.

(kumpa oppisin joskus siirtämään noita osoitteita paikalleen, ei olisi niin monimutkaista).

Lähteet:
Joten googletin ensimmäistä ja toista vedenalaista luontopolkua. (meniköhän oikein)

Kysyjän kommentti

Kiitos tiedoista Sirkkaliisalle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.08.2010 - 16:46

Vedenalainen luontopolku avattu Saaristomerellä

www.luontoon.fi/news.asp?Sec...Item=10752

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 18:33

Perämeren vedenalainen luontopolku
Metsähallituksen järjestyksessään toinen vedenalainen luontopolku sijaitsee Perämeren kansallispuistossa Maasarven luoteiskulmassa Selkä-Sarven saaristossa. Polku on tarkoitettu sukeltajille, jotka ovat kiinnostuneet Perämeren vedenalaisesta luonnosta, kulttuurista ja meribiologien työstä tai haluavat vain vaihtelua perinteiseen sukeltamiseen. Alueen luonto edustaa tyypillistä Perämeren vedenalaista maailmaa - pehmeän pohjan simpukkayhteisöjä, putkilokasviniittyjä ja kivikkoja, joilla kasvaa vesisammalia. Putkilokasveilta voi löytää myös kotiloita ja polyyppeja.

Maasarvi sijaitsee aivan Selkä-Sarven sataman (65° 36,9’, 24° 12,0’) pohjoispuolella. Maasarven pohjoiskärki on linnustonsuojelualuetta, jonne maihinnousu ja rantaa 100 m lähempänä liikkuminen on kielletty lintujen pesimäaikaan 1.5 - 31.7. Vedenalaiselle luontopolulle päästäkseen täytyy kiinnittää vene Maasarven lounaispuolelle pystytettyyn poijuun. Ankkurointi on ehdottomasti kielletty!

Kiinnittymispoijusta pienen matkan päässä on polun aloituspoiju, joka on merkitty ”START”-kyltillä. Veneeltä uidaan pintaa pitkin aloituspoijulle, josta laskeudutaan n. 6 m syvyyteen josta vedenalainen luontopolku alkaa. Reitti on tarkoitettu sukeltajille. Polku on merkitty yhtenäisellä köydellä, joten siltä ei voi eksyä huononkaan näkyvyyden aikana. Polun varrella on betonilaattoja, joihin on kiinnitetty opastekylttejä 6 - 1 m syvyyteen. Kylteissä esitellään alueen vedenalaista luontoa, kasvillisuutta ja eläimistöä sekä kerrotaan hylyistä. Lisäksi sukeltaja pääsee kokeilemaan tutkimussukeltajan käyttämiä välineitä. Polku tekee noin puolen kilometrin lenkin ja palaa takaisin aloituspoijulle, jonka köyttä pitkin on helppo nousta pinnalle.

Selkä-Sarvessa on sataman lisäksi telttailualue, kaksi tulentekopaikkaa, vuokramökki, autiotupa, kalastajakylä, aurinkokello, pooki ja Ailinpietin kalamaja 1860 -luvulta. Satamasta saaren eteläkärkeen kulkee n. yhden kilometrin mittainen pitkospolku, joka etenee vaihtelevan maaston halki kalastajakylälle. Huomioithan saaren linnustonsuojelualueet ja niillä liikkumiskiellon ja sen, ettei vedenalaisen luontopolun alueelle saa ankkuroitua!

Tervetuloa tutustumaan Perämeren kansallispuiston vedenalaiseen maailmaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 19:28

Metsähallituksen ensimmäinen vedenalainen luontopolku on avattu Saaristomeren kansallispuistossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 19:37

Minä en kulje kyllä missään. Sukeltelu ei polkuja tarvise!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.08.2010 - 23:37

Mahtaa olla mielenkiintoinen polku.