Taas ollaan kukonaskeleen verran lähenpänä ...... minkälainen kukonaskel mielestäsi on, mitä tuo sanonta kuvaa ?

kävin katselemassa kukkoja ja tuli mieleeni tuo sanonta

rajavartija.blogspot.com/201...askel.html

Avainsanat: kukonaskel

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.08.2010 - 19:53

kukonaskel on eräänlainen pieni edistysaskel tai muutos. Ollaan jo kukonaskelen lähempänä syksyä verrattuna mitä oltiin heinäkuun lopulla.

Kysyjän kommentti

kyllä sanonta minullekin on aina merkinnyt paremminkin pientä matkaa kuin aikaa, nyt taas astuttiin kukonaskel kohti kaamosta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.08.2010 - 14:59

...lähempänä mitä? Jotakin kuitenkin ja kukon askeleita on kyllä mielenkiintoista seurata. Lapsuuden kodissani oli kanoja sekä kukko, joka piti meidän ukinkin kurissa. Mahtaili heinäladon ovella eikä päästänyt ukkia heinän hakuun. Eihän se askel pitkä ole, mutta etiäpäin mennään koko ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 16:45

Minä kotona haudotin kanalla pieniä tipuja.Sieltä tuli kukkoja 13 ja kanoja 2.Nekun kasvoivat, isän kimpuun halusivat .Isäpä otti kintuista kiinni, pisti pään pölkyllä poikki ,nylki ja pisti pataan.Taasen oli kukkoja vähemmän .Aika nuoria kukot olivat joutuessa pataan.Siitä päätellen kukon askel on lyhyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 18:01

Vanha sanonta on, että Tapaninpäivänä päivä on jo kukonaskelta pidempi.
Otin tuon vuoden 2010 almanakan esille ja katsoin tätä Keski-Suomen seutua,(lähinnä Jyväskylä) niin joulu-ja tapaninpäivänä
aurinko nousee klo 9.45 kumpanakin, samoin laskee kumpanakin klo 14.50, mutta liekö virhe allakan tekijällä, kun tapanin huomispäivänä laskee kahta minuuttia myöhemmin.Hypänny mokoma yhden päivän askeleen yli. Jotakin uudistamista siis on tapahtunut siinäkin.
Siinä on ne minun kukonaskeleeni.

Lähteet:
Tutkittu Helsingin Yliopiston julkaisusta vuodelle 2010

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 18:47

Sirkkaliisa tuossa jo kertoikin että se on jokinlaen vanhan kansan ajankäsite

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 18:54

kukon askel on myös kuvio kankaassa

fi.wikipedia.org/wiki/Kukonaskel

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 20:02

Kukonaskel on ilmeisesti pieni aikaa mittava suure. Jotain sekunnin tai kahden vaiheilla, mitä nyt kukko ylpeänä jalkojaan heiluttelee yhden askeleen verran. Paitsi jos on kiire kukolla, niin silloin saattaa olla alle sekunninkin. Kukkona tunkiolla voi olla kukon milelipuuhaa, tosin toinen jalka on silloin piilossa, eikä yhtään askelta näy pitkään aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.08.2010 - 23:30

Kukko on keikari ja askel on lyhyt mutta määrätietoinen jotta kaikka kanaset ehtivät sen huomioimaan. Syksyä kohtia se kukkokin astelee - ellei joudu pataan sitä ennen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2010 - 02:17

Lähinnä minulle tulee mieleen vanhankansan vitsauksia.

Mutta wikistä löysin tälleisenkin tiedon:

Kukonaskel on skotlantilaista alkuperää oleva kudontatavasta johtuva kankaan kuviointi. Tehdään perinteisesti mustalla ja valkoisella langalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 08:21

Kukonaskel on pieni askel eteenpäin jollain tiellä eli kohti muutosta.Kana-tai kukkotarhan elämästä ei tässä ole kyse.....