Täällä on user1237 talkkuna, mutta mistä koostuu oikea talkkuna?

ja millä kaikilla nimillä se tunnetaan?

Avainsanat: talkkunapuuro

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.08.2010 - 19:14

Talkkuna on perinteinen suomalainen jauhovalmiste

ja Wikipedia kertoo loput!!!

fi.wikipedia.org/wiki/Talkkuna

Kysyjän kommentti

Savossa talkkuna on pääasiassa ohraa. Talkkuna keitetään padassa puolikypsäksi, valutetaan ja kuivataan riihessä tai nykyisin myös muussa sopivassa paikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.08.2010 - 12:26

koostuu paahdetusta hienoksi jauhetusta viljasta ja pavuista (muitakin tyylejä löytyy)

mm.

- piepo
- pöllöhillo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2010 - 12:36

Talkkuna on vanha suomalainen jauhovalmiste, johon on maakunnasta ja paikkakunnasta riippuen käytetty joko kauraa, ohraa, ruista, vehnää, herneitä ja/tai papuja.
www2.laihianmallas.fi/index....kkunajauho

eipä sitä meilläpäin sanota muutaku talakkunaksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2010 - 13:26

Oooh! Minun herkkuruokaani. Herkkutalkkuna laatikko on vieressäni nytkin ja siinä lukee valmistettu
paahdetusta ohrasta, kaurasta ja rukiista, sekä pavuista. Mutta eroja on paikkakuntakohtaisesti viljan ja palkokasvien suhteen,Voidaan laittaa herneitäkin.

Talkkuna oli ennen vanhaa oikein heinäpeltoruokaa ja sunnuntaisin sitä syötiin viilin kanssa.
Minä olen jäänyt siihen kiinni, syön melkein joka päivä talakkunaa.

Vielä lisää aiheeseen liittyen, veljeni lapsi pyysi minulta pienenä"anna Sirkka minulle kalakkukunnaa", no
äitini suomesi mitä Kimmo halusi ja talakkunaa hän sai.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2010 - 16:19

Kainuun talkkuna on valmistettu kotimaisesta ohrasta keittämällä ja paahtamalla. Se on jauhettu sopivan karkeaksi käytettäväksi puurona, mutta sitä voidaan käyttää myös sekoituksina jogurttien, piimän,viilin tai vaikkapa muiden viljaatuotteiden kera.

Lähteet:
Valmistaja: Martti Arffman, Sotkamo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2010 - 00:36

Palisanteri jo antoi vastauksen,itse tykkään ruispohjaisesta ja herneisestä.Somerolla kutsuttiin sitä piepo nimellä ja opin pentuna laittamaan paljon sekaan sokeria.Kerran kesässä tavannut syödä,pitääs ens viikolla vetästä takkunat.Jos vielä torilla mustikoita,teen mustikkatalkkunapöperön ja paljastan leveän hymyn päälle ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2010 - 10:49

Perustalkkuna on varmaan vain jauhettua viljaa. Sitä voi käyttää sellaisenaan tai sitten tehdä puuroa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 17:18

muistanpa lukeneeni ruisjauhoja ainakin pussinkyljessä. suolaa, ja kaipa jotaan muutakin...?
onkin muuten namia tuo talkkuna ;)