Ihanaa aamua vihernapsut ja kaikki toisetkin. Mitä tekisit tai miten säilöisit chilejä??

Onnela pukkaa nyt satoaan ja chilejä tulee jonkin verran. Eilen rapsuttelin niistä tuliset siemenet irti ja söimme ihan vaan voileivän päällä. Voi että onkin tullut hyvä ja maukas sato. Makeat paprikat kypsymässä myös.

Lisätty: 11.08.2010 - 08:13

Kiitos ciby. Luulin ettei niitä voi pakastaa tuoreeltaan. En ole ehtinyt nimittäin nettiä selailemaan. Sieltähän löytyy kyllä tietoa joka asiaan. Tuo kuivatus onkin mielenkiintoinen juttu. Täytyy tehdä ruohosipuleille samoin.

Lisätty: 11.08.2010 - 15:20

Voi kiitos kaunis tuosta Paholaisen hillo-ohjeesta. Se näyttääkin syötävän hyvälle.

Avainsanat: chili ohje

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.08.2010 - 09:26

Tätä minä teen usein myös Joululahjaksi muutamille ja sopii pizzan päälle, on makean väkevää ja väri todella paholaismainen...

PAHOLAISEN HILLO

Ainekset
800 g tomaatteja tai
800 g kuorittuja tomaatteja tomaattimehussa
400 g punaisia paprikoita
4-6 punaista chiliä
6-8 valkosipulin kynttä
1 tl suolaa
1 tl mustapippuria
2 tl oreganoa
1/2 dl etikkaa
1 pkt Dansukker Hillo-marmeladisokeria

Leikkaa tuoreisiin tomaatteihin ristiviillot ja pane ne 30–60 sekunniksi kiehuvaan veteen. Valuta vesi pois ja jäähdytä tomaatit kylmän juoksevan veden alla. Irrota kuoret, leikkaa tomaatit lohkoiksi ja poista kovat kantaosat. Pane tomaattilohkot paistokasariin. Jos käytät säilöttyjä tomaatteja, kaada ne liemineen kasariin ja leikkaa saksilla neljään osaan. Halkaise pestyt paprikat ja chilit, poista siemenet ja silppua puolikkaat. Murskaa kuoritut valkosipulin kynnet. Lisää silput ja mausteet kasariin. Anna kiehua puolisen tuntia. Lisää etikka ja hillo-marmeladisokeri. Kuumenna uudelleen kiehuvaksi ja keitä 3–5 minuuttia silloin tällöin sekoittaen. Jäähdytä hetki ja purkita. Säilytä jääkaapissa. Tarjoa grillattujen liha- ja makkararuokien kanssa tai hampurilaisten, ruokien ja kastikkeiden mausteena.

Kysyjän kommentti

Kiitos sinulle tuosta ohjeesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.08.2010 - 08:06

hyvää ja kaunista huomenta sinulle , kuin koko napsu poppoolle ! tälläisen löysin netistä ....
Kuivattaminen onnistuu hyvin uunissa; paprikat halkaistaan ja/tai paloitellaan sopivan pieniksi, uuni noin 70 asteeseen, luukku raolleen, tuuletustakin käyttöön - ja homma on valmis kun kaikki on paperinkuivaa. Jotkut mehukkaammat paprikat eivät kuivu kunnolla.
Pakastaminen toimii oikein hyvin; hedelmät vain puolitetaan ja laitetaan pakastusrasioihin.
Marinointi on herkullinen vaihtoehto, joka sopii useimmille lajikkeille hyvin. Moni tuntee esim. kaupasta saatavat Jalapeñoviipaleet tai kokonaiset Serranot etikkaliemessä. Valkosipuli sopii hyvin paprikoiden lisukkeeksi marinadiin.
oletpa saanut hienoa satoa .. itselle ei sovi paprikat , eikä chilit ei kyllä muutkaan tuliset mausteet .. mutta uskoisin et kuivatus ainakin vois olla hyvä säilytystapa :)

Lähteet:
netin hyvät löydöt ja neuvot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 08:46

täälläpä kaikenlaista chilistä:
www.chiliyhdistys.fi/pages/f...oentae.php

(on viljelyohjeitakin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 10:53

en käytä chiliä missään, joten en tiedä siitä. Hyvin kitkerää, sen verran maistanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 12:01

Paholaisen hilloa olen minäkin chilisitä tehnyt ja ohjeenhan toffe jo laittoikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 20:05

Pitää minunkin kokeilla paholaisen hilloa...kiitos vinkistä..Kyllä niitä voi pakastaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.08.2010 - 20:39

Tuossa hieman tietoa chilin käsittelystä:
www.chiliyhdistys.fi/pages/f...oentae.php

Lähteet:
google