Onkos 'horkkasääski' tuttu vieras ?

varsinkin hyönteisitä nuo kansanomaiset nimet ovat usein tutumpia kuin viralliset

valperi.blogspot.com/2007/08...asski.html

Avainsanat: vaaksiainen horkkasääski

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.08.2010 - 18:14

Onhan noita nähty paljonkin, en vain sen nimeä tiennyt aiemmin joten kiitos.

Kysyjän kommentti

yleinen kautta maan ja sinänsä ihan harmittomia tapauksia, mutta sisään tunkiessaan pitävät sellaista hermostuttavaa räpinää ...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.08.2010 - 17:57

En ainakaan tiedä koskaan tavanneeni tätä hyttysen isoserkkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 18:07

Minulle "horkkasääski" on tuttu vieras monilta kutsumattomilta vierailuiltaan kotiimme. Viimeksi eilisiltana yksi sellainen pujahti auki olleen takapihamme ovea suojanneen hyttysverkon liuskojen välistä olohuoneeseemme jossa se oleili kunnes otin sen kiinni ja toimitin takaisin pihalle. Siinä olet täysin oikeassa, että momilla eläimilä (varsinkin hyönteisiltä) kansanomaiset nimet on tutumpia kuin viralliset. Emme itsekkään tienneet "horkkasääsken" olevan viralliselta nimeltään vaaksiainen enenkuin luin kysymyksesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 18:08

Ei kovin tuttu, kyllähän niitä pitkäsäärisiä sääskiä on nähty, mutta en ole erottanut , että onko horkkasääski vain tavallinen. Mummosi on ollut viisas, kun varoitellut lapsia niitä keräämästä,peloitellen ,että tulee kahden viikon horkka kuume ja se kait sasi lapset lopettamaan mokoman keruun, että pääsisivät ulos.
en ole varma oliko se mummosi vain ystäväsi asiantuntijan mummo. Mutta se ei nyt paljon paina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 18:16

jo vain niitä joskus avoimesta ikkunasta sisään lentelee.
mutta eivätpä kauaa lentele.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 18:16

Hyvinkin tutunnäköinen asukas oli. Tulipahan nimikin nyt selväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 19:27

Nähtyhän tuokin on lapsuudessani maaseudulla, nimeä en kyllä tiennyt tälle otukselle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 20:32

Kyllä minäkin olen nähnyt..mutta ei minullakaan ollut nimi tiedossa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 05:15

Kyllä niihin törmää aina silloin tällöin.

Nimet vaihtelevat sen mukaan mihin milloinkin törmää esim. harsosääsket, horkkasääkset, surviaissääsket, vaaksiaiset ja sienisääsket. Mutta hyttyset eli vertaimevät sääsket erotuksena noista -ne voisi huoletta vaikka hävittää.
Muita, harmittomia sääskiä jää vielä pilvin pimein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 07:51

en tiedä olikos horkka vai mikä ötökkä , mut tuon näköisiä otuksia olen kyllä nähnyt ...täällä on kaiken moisii ötököitä , enkä ole niiden nimiin pahemmin perehtynyt ... joskus kyllä voin ottaa lintukirjan ja vilasta jotain lajia , mutta hyvä ja lyhyt muisti , niin ei jää mitkään nimet mieleen ...mut joskos nyt muistais tuon nimen , kun tuollaiseen törmään :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 07:58

Niitä pitkäkinttusia tuntuu olevan ei aina tiedä onko horkassa vai sörkassa.Ihan totta ei niitä aina tunnista kaikkea.Välillä kantelen niitä ikkunasta ulospäinkin.Mua ei ainakaan mikää ole häirinnyt marjankeruussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.08.2010 - 20:31

No nytpä sain minäkin tietää tuon honkkapolven nimen. Ei ihme jos noilla kintuilla horkka iskee.