Mistä Janssonin kiusaus on saanut nimensä?

Syötävän hyvää, mutta minun kihtivarpaani vaatii sen jäkeen kortisoonipiston.

Avainsanat: oopperalaulaja 1844-1889

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.08.2010 - 18:46

Klassinen kiusausresepti on ruotsalaisen oopperalaulajan Per Janzonin mukaan nimetty janssoninkiusaus, jossa on perunaa, sipulia, kuohukermaa ja anjovista. Janssoninkiusaus on helppo tehdä, koska siihen ei tarvitse mitata mausteita, vaan tarvittava suola ja mausteet tulevat anjovistölkin liemestä. Ruoka hautuu uunissa, joten sen voi jättää tekeytymään esimerkiksi ooppera- tai elokuvaillan tai saunomisen ajaksi. Eri tarinoiden mukaan kiusauksen kehitti joko Janzon itse 1800-luvulla, tai tukholmalainen Elvira Stigmark 1920-luvulla.

Kysyjän kommentti

Ja eikö Janssonia sýömään vain, mutta kihtivarvas estää sen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.08.2010 - 06:36

Janssonin kiusauksen historiasta on olemassa paljon ristiriitaista tietoa. Eräiden lähteiden mukaan ruuan keksi ruotsalainen oopperalaulaja Per Janzon 1800-luvun lopulla. Toisten lähteiden mukaan kiusaus on peräisin 1920-luvulta, kun tukholmalainen Elvira Stigmark tarjosi ystävilleen elokuvan jälkeen illallisen, jonka osana tarjoiltiin perunasta, munasta ja anjoviksesta valmistettua laatikkoa. Elokuvan nimi oli "Janssons Frestelse".

Lähteet:
www.kokkikartano.fi/tmp_kokk...2B87jifh74

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 07:27

Klassinen kiusausresepti on ruotsalaisen oopperalaulajan Per Janzonin mukaan nimetty janssoninkiusaus

fi.wikipedia.org/wiki/Kiusaus_(ruoka)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 08:31

Janssons frestelse on ruotsalainen perinneruoka, myös jouluruokana yleinen. Paremmin en sen historiaa tunne mutta Jansson on ainakin yleisimpiä sukunimiä Ruotsissa. Ehkä joku Jansson on ollut erityisen ihastunut perunalaatikkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 09:10

sirkkaliisa .. menen nyt asian vierestä, mutta jos tykkäät kiusauksesta , niin laita kalan tilalle kinkkusuikaileita , tai kasviksia ... tulee ihan yhtä hyvää tai ainakin melkein ... itse kyllä teen tuon useimmin silliin ... mutta tyttäreni joka on kasvissyöjä hänelle käytän kasvisuikaleita ja joskus sieni aikaan lisäkseeksi käytän lisänä myöskin suppilovahveroita tai muita sieniä , mustattorvisieniet on myöskin tosi hyviä kiusauksessa .. olen tehnyt myöskin poronlihasta eikä sekään ollut hassumpaa .. jotta on noita vaihtoehtoja ... jos et jaksa tehdä sitä alusta asti niin tee perunasipulisuikaleista ja lisäät sit joukkoon mistä pidät .. saat useamaksi päiväksi hyvää herkkua ... ja riittää siitä vaikka naapurillekkin tai ystävälle tarjottavaksi :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2010 - 15:40

Sen verran tiedän, että resepti on Ruotisista rantautunut Suomeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 09:59

Eikö lie tämän tunnetun Jannsonin mukaan.Niinhän nämä muutkin nimet ruokiin ja juomiin tulevat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.08.2010 - 12:52

Jälleen tuli useammalta taholta tietoa alkuperästä. Itse tykkään siitä valtavasti ja teen usein pikajanssonia keitetystä perunoista ja ravintolasillifileistä paistinpannulla. Hieman kermaa päälle niin tulee todella hyvää.