Minkä liikennevälineen osa on bulbi?

Lisätty: 08.08.2010 - 12:24

www.tietokilpailut.com

Avainsanat: bulbi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.08.2010 - 11:38

laivassapa hyvinkin

"Bulbi eli keulapaksunnos on laivan keulassa oleva ylösalaisen pisaran muotoinen paksunnos"

Lisätty: 08.08.2010 - 12:16

Bubi taas on oleellinen osa hesalaista sporaa eli ratikkaa

valperi.blogspot.com/2009/07...akoff.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.08.2010 - 11:27

oiskona laivan osa tää bulbi... ja siitä varmaan tulee termi, jotta vesi pulpahtaa:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2010 - 11:39

Bulbi on ainakin aluksen keulassa oleva pyöreä pallomainenlisäle, vähentää veden vastusta, kutsutaan bulbiksi

ein osaa omasta päästäni tälläistä, mutta eihän kait tiedon haku netistä ole kiellettyä

Lähteet:
bulbi/urpaani sanakirja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2010 - 11:52

Bulbi eli keulapaksunnos on laivan keulassa oleva ylösalaisen pisaran muotoinen paksunnos, jonka tehtävänä on pienentää laivan vastusta vedessä. Bulbia käytetään lähes kaikissa laivatyypeissä, mutta jäänmurtajiin tai hyvin nopeisiin aluksiin se ei sovellu. Bulbi pienentää aluksen kokonaisvastusta ja tarvittavaa tehoa 8–15 prosenttia. Paksunnoksen pituus on tyypillisesti 3,5–5 prosenttia laivan vesiviivapituudesta, nopeammissa aluksissa pituus voi olla 6 prosenttia. Korkeussuunnassa bulbin yläreuna sijaitsee yleensä hieman (20–30 cm) suunnitteluvesiviivan alapuolella.

Myös joissakin veneiden köleissä käytetään bulbia. Tällaista köliä nimitetään bulbiköliksi.

Kysymys ja vastaus on kopioitu täältä: fi.wikipedia.org/wiki/Bulbi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2010 - 12:11

Ei muuta kuin kuvaa kehiin...

www.google.fi/imgres?imgurl=...s%3Disch:1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2010 - 12:42

Toimii myös iskunvaimentimena kiville ajettaessa laivalla; www.aijaa.com/v.php?i=6523758.jpg

Silja Serenade; www.aijaa.com/v.php?i=6523936.jpg

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2010 - 13:44

Masan aikaan olin hitsailemassa niitä neljään kaasutankkeriin ja melko hikistä hommaa oli.Olen ajatellut vaan sen olevan tärkeä karille ajettaessa mutta kai sillä joku muukin tarkoitus sitten on...

Lähteet:
Iso-Masa Saarikangas

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2010 - 09:09

Laivan. Köytyy laivan keulasosasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2010 - 14:28

Laivoihin se jotenkin liittyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2010 - 21:26

Bulbi eli keulapaksunnos on laivan keulassa oleva ylösalaisen pisaran muotoinen paksunnos, jonka tehtävänä on pienentää laivan vastusta vedessä. Bulbia käytetään lähes kaikissa laivatyypeissä, mutta jäänmurtajiin tai hyvin nopeisiin aluksiin se ei sovellu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2010 - 21:52

Laivan.