Oletko koskaan käynyt sammalpuutarhassa?

Sellainen löytyy esim. Sipoon saaristosta muutaman minuutin venematkan päästä mantereelta.

Lisätty: 06.08.2010 - 16:29

Sammalpuutarhan luojat ovat hakeneet vaikutteita Japanista, mutta puutarhassa heillä on vain suomalaisia lajeja. Puutarha on aina ollut siellä, mutta nyt se vain on otettu esille karsien muut ylimääräiset pois.
Valperin kuvalinkki on aivan upea...tulee sellainen tunne, että pehmeä sammal hyväilee jalkapohjaa.

Avainsanat: sammal jäkälä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.08.2010 - 09:01

Mökkini metsissä on sammalta ja jäkälää aivan luonnontilassa. Sammaleet ovat kauniita.

Kysyjän kommentti

Sammalet ja jäkälät ovat todellakin kauniita. Olisi mielenkiintoista nähdä tuo sammalpuutarha josta luin elokuun Koti puutarha lehdestä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.08.2010 - 08:33

luonnon keskeltä metsästä voi myös löytää luonnontilassa olevan sammalpuutarhan vaikkapa Seinäjoen metsistä. on hauska huokaista loikoilemaan viileän sammaleen päälle, varsinkin Fiina-koira tykkää vilvoittaa vatsaansa märän sammaleen päällä varjoisassa metsässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 09:31

En ole koskaan käynyt. Sammal tuntuu mukavalta paljaaseen jalkapohjaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 09:40

En ole koskaan käynyt oikein istutetuissa sammalpuutarhoissa.Mielessäni on hyvin sieniretki tummaan synkään kuusikkoon , missä oli hieno, pehmeä ja periksi antava sammalpeite. Oli aivan kuin toiseen maailmaan olisin päässyt. Luonto on muodostanut meille ikimuistoisia paikkoja, vaikka touhottaessamme emme niitä tule huomanneeksi. Nyt vanhemmalla iällä jo osaa katsoa ja nähdä kaikkea kaunista vaikka
ruruvaippa perhosessa. Tarkoitit varmaankin itse tehtyjä sammalpuutarhoja, en ole käynyt, mutta niitähän voi monimuotoisesti rakentaa ja saada kivikkoisenkin esim. mökkipihan kukoistamaan. Kukkaistutukset eivät sovi sammlapuutarhaan. Luonnossa on meillä noin 800 sammallajia, joten ainevarasto on laaja. Maanomistajan lupa tarvitaa, jos käy toisen maalta niitä ottamassa. Soiva kasvio-sivulta näet mm. sammaleen kuvia.

Lähteet:
sammlapuutarhat ja soiva kasvio osio

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 09:48

En ole myös ollut sammalpuutarhassa, mutta luonnossa on kuljettu paljon ja nuo sammal osuudet ovat pehmeitä jalan alla mutta se luo erillaista näkemystä maisemaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 09:55

kotimaassa vain niissä luonnollisissa joita metsistä/saaristosta löytyy,
varsinkin Japanissa sitten löytyy niitä 'rakennettuja' niin ettei matkansa varrella voi olla joutumatta sellaiseen jossain vaiheessa ...

fi.wikipedia.org/wiki/Tiedos...dera01.jpg

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 10:19

sellainen aivan upea samalpeite on tuolla parinkilsan päässä täältä meiltä .. henkeä salpasi , kun sinne kerran eksyin .... oli aivan vihreää samalta isoalue ja sit ne kantarellit aahh .. mikä näky .. keltaiset kantarellit seistä jököttivät siellä ihan vierivieressä ... en meinnut raaskia niitä edes poimia , mutta jos en ois niitä itse poiminut niin joku muu ois ne herkut herkutellut ... jotta oma suu.. paras suu :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 20:21

Olen nähnyt ainoastaan metsässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 20:41

En koskaan, mutta menen jos sattuu kohdalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2010 - 20:04

En siellä varsinaisessa, mutta hyvältä tuntuu jalan alla tuo oma sammalikko tuossa entisen pihanurmen paikalla.