Vaikuttaako digikameraan jos kuvaa päin aurinkoa?

Avainsanat: digikamera

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.08.2010 - 01:53

Olen kuvannut auringonlasku asetuksin.
Osittaista auringonpimennystä kuvasin hitsausmaskin läpi. Tuli mielestäni ovelat digikuvat.
En arvannut tähtäillä paljain silmin aurinkoa päin edes digikameran läpi!
Kamera toimii vieläkin.

Lisätty: 02.08.2010 - 09:51

www.aijaa.com/v.php?i=6492648.jpg
Käyttöohjeissa lukee että linssinsuojus on pidettävä päällä mikäli kamera pidetään auringonpaisteessa?
palisanterin linkistä hain oikian kohdan: digifaq.info/digifaq/3_aurinko.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.08.2010 - 23:05

Tuskin kameraan, mutta automaatitoiminnot todennäköisesti sekoaa ainakin hetkeksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 06:06

Suoraan linssiin kohdistuva aurinko voi olla haitallinen kennolle. Optiikan linssit keskittävät auringonvaloa yhteen pisteeseen kuten polttolasi.
Vaikka kamera olisi sammutettu, voi auringon valo aiheuttaa kuumuusvaurioita kamerassa, jos linssi kohdistuu aurinkoon pitemmäksi ajaksi.

täällä kaikenlaista tietoa digikameroista:
digifaq.info/digifaq/content.html

Lisätty: 02.08.2010 - 16:07

Kun otetaan kuvaa, jossa aurinko näkyy, ei se tuhoa optiikkaa tai kennoa. Pitkää tähtäilyä on hyvä kuitenkin välttää. Ja käytettäessä optista etsintä, ei silmäkään suorasta auringosta pidä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 08:42

Palisanteri puhuu kyllä asiaa,, auringonvalo sai toisen kamerani viime vuona kuumenemaan ja ei toiminut vähään aikaan ollenkaan ( jouduin lattamaan tuon kameran vähäksi aikaa käsilaukkuuni).

Mutta olen kuvannut aurinkoa pain kummallakin kameralla, mutta käytän siinä nopeaa yökuvausta, kun kuvasin aurinkoa päin, ei näkyvyyttä tullut kumpaankaan kameraan kuvasin näppituntumalla)!

Auringonlaskussa taas näkee linssistä kuin ja kameran ikkunasta ihan moitteetta siinäkin on tuo nopea yökuvaus käytössä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 10:37

Tuskin se kameraa vahingoittaa, kun ei jätä laitetta tuntikausiksi auringonpaahteeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 21:40

Kamerasta en tiedä, mutta joissakin asetuksissa varmaan kuvaan. Olen niiiiin hyvä kuvaaja, että olen saanut filmiaikaan rullan täyteen pelkkää harmaata, joten en tiedä mitään valotuksesta, aukoista tai muista jutuista valokuvatessa. Kuvat joko onnistuvat tai sitten eivät. Kunhan pääsen eläkkeelle, lupaan opiskella asiaa paremmin. Kerron sit siullekin.

Olen pahoillani, etten voi auttaa asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 09:40

Kyllä olen kuvannut aurinkoon päin, tulee ihmiset tummempina minulla ainakin.
En usko, että se aurinko siihen vaikuttaa, meillä hyvän hetken kuvaajilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 11:08

Ei ehkä jos kuvaus on hetkellistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 21:40

Onnistuu ainakin minun kamerallani, jos asetukset ovat kohdallaan.