Kuinka usein kondoripariskunta saa iloita yhdestä poikasestaan?

Avainsanat: kondoripariskunnan perheenlisäys kondoripariskunnan perheenlisäys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.08.2010 - 21:40

Kondorit (Cathartidae) on vanha päiväpetolintuheimo, jonka seitsemän lajia ovat vanhan maailman korppikotkia muistuttavia raadonsyöjiä. Kondoreille on ominaista paljas pää ja kaula, pitkä ja vankka koukkunokka ja liitolentäjän laajat siivet. Kondoreja elää yksinomaan Pohjois- ja Etelä-Amerikan mantereilla, ja niitä kutsutaan usein uuden maailman korppikotkiksi. Sukuja on viisi ja niissä yhteensä kuusi lajia. Lajien joukossa on myös nykyajan suurin lentävä lintu, andienkondori (Vultur gryphus). Andienkondori on valkeaa kaularöyhelöä lukuun ottamatta musta. Sen pituus on noin 115 cm, paino 10 kg ja siipien kärkiväli 3 m. Kaliforniankondori (Gymnogyps californianus) on hävinnyt luonnosta, mutta 1980-luvulla alkaneiden tarhausten avulla se yritetään istuttaa uudelleen. Muita heimon lajeja ovat mustakondori eli gallinatso (Coragyps atratus) ja kondorien suku Cathartes. Ne syövät lähes yksinomaan raatoja. Kondorien ja korppikotkien yhtäläisyydet johtuvat konvergenssista eli mukautumisesta samantapaisiin elintapoihin. Erikoispiirteenä kondoreilla on sierainten väliseinän puuttuminen. Kondorien hajuaisti on hyvin tehokas ja niiden rasvarauhanen on paljas.

Andienkondori ei rakenna pesää. Naaras munii munan kallionpahdalle tai -ulkoneman alle 1–2 munaa ja hautoo niitä 54–58 vuorokautta. Emot ruokkivat poikasiaan pesään puolen vuoden ajan. Ruokinta ja muu huolenpito jatkuu vielä toiset puoli vuotta poikasen jo jätettyä pesän. Jälkeläisen kasvattamisen kestäessä näin kauan andienkondori pesii vain joka toinen vuosi. Andienkondorit tulevat sukukypsiksi 5–7-vuotiaana. Ne ovat yksiavioisia.

Eli joka toinen vuosi on perheenlisäystä tulossa, ja ovat yksiavioisiakin.

Kysyjän kommentti

Kiitos Justus aivan niinhän se oli kaikkine maisteineen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.08.2010 - 21:08

joka toinen vuosi..
tässä linkki:

fi.wikipedia.org/wiki/Andienkondori

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 14:39

Aika harvakseltaan saavat perheenlisäystä moneen muuhun eläinlajiin verrattuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 11:02

Vähintään lapsi per vuosi, aika pian on suurperhe perustettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2010 - 22:39

... pääsipä lukihäiriö taas yllättämään ja pisti ihmettelemään tuota kondomipariskunnan lisääntymistiheyttä ?