Puutarhuri-Napsut,missä vaiheessa erilaiset sipulit ovat valmista "kauraa"?Kun ovat pötköllään tantereella tai koska?

Avainsanat: sipulit korjattavissa missä vaiheessa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.08.2010 - 19:23

Sipulien oikea nostoaika on elo-syyskuun vaihde.
Tai kun pulskistuneiden sipuleiden naatit alkavat kaatuilla ja kellastua, se on merkki korjuukypsyydestä.

Muista kuivata sipulin hyvin.
Parhaiten sipulit säilyvät jos ne kuivatan 26-30 asteen lämmössä 3-4 viikkoa.

Lähteet:
kodin pellervo

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.08.2010 - 19:59

Itse nostin viimevuonna tossa syyskuun alussa kun naatit oli kuivahtanut .Leikkasin varret poikki noin 5cn pätkään.Laitoin kuivuun harvakseltaan ansariini .Kuivuttuaan kiersin varren, laiton pahvilaatikkoon. Niitä vieläkin laatikollinene. Joten en tänävuonna kasvattanut sipulia ollenkaa.Hyvin on säilyneet.Olivat tossa alakerran lattialla.Siinä on talvella kylmälattia ja ilmassa15+

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2010 - 21:16

Elo- syyskuun vaihteessa..

opetus.ruokatieto.fi/Suomeks...pulikasvit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 21:09

Itse nostin sipulit tänään maasta,kun oli varret kuivuneet....tosi komeita sipuleita..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 09:43

Riippuu niin paljon tämäkin homma kasvupaikasta, Elo-syyskuun vaihteessa olen itse ottanut, silloin kun vielä viljelystilkkuja oli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 10:59

Syksymmällä. Omani ovat vielä pienehköjä joten kasvakoot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 08:23

Naateista kaikki riippuu. Jos vielä pystyssä ja kasvat, niin voivat olla maassa pidempäänkin, mutta jos kaatuilevat ja on märkä kesä, niin silloin olisi otettava pois. Ennen naattien poistamista sipulin varret olisi kierrettävä kannastaan, niin kasvu loppuu siihen ja naatti kuivuu. Sitten kuivana se on helppo katkaista. Näin ei mehevän sipulin ravinto pääse virtaamaan takaisinpäin naattiin. Olen kuivannut sipuleitä jääkaapin päällä, siellä on jääkaapin lämmin ilma koko ajan käytettävissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2010 - 18:24

tämä ei nyt sinua auta, (onneksi muut auttoivat)

mutta minulle erilaiset sipulit ovat valmista "kauraa" kun ovat löytäneet tiensä kaupan myyntitiskille

- että sellanen napsutteleva puutarhuri minä olen -