Oisko tietoa, missä lämpötilassa ne mahdolliset pöpöt kuolee pesukoneessa?

mulla koneessa pyyhkeet liotusohjelmalla, jonka jälkeen laitan varsinaisen pesun, eli kuoleeko bakteerit/pölypunkit 60 vai 90 asteesssa (lakanat, pyyhkeet, yms.), vaiko missä lämpötilassa, vai jäävätkö kitumaan?:D

Avainsanat: pyykki pesukone lämpötila pöpöt bakteerit pölypunkit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.08.2010 - 14:09

kyllä se kuuskymmpinenkin on aika murhaava lämpötila, varmemmin tietysti kuolisivat kun tunkisit ne vuodevaatteesi pakastimeen ; D

"Perinteisesti pölypunkkien määrää on kehotettu vähentämään viikoittaisella vuoteen imuroinnilla, tyynyjen ja peitteiden pesulla 60-asteisessa vedessä vuosittain sekä viemällä, tyyny, peite ja patja talvella ulos pakkaseen tai panemalla ne pakastimeen tai kuumentamalla ne saunassa pari kertaa vuodessa"

www.terveyskirjasto.fi/terve...i=dlk00723

Kysyjän kommentti

hyviä vastauksii kaikil, mut sie vastasit tuohon punkkien kitumislisäkyssäriinkin : "murhaava lämpötila"....etteivät jää raukat vaan riutuun:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.08.2010 - 15:38

Kuusikymppisellä kyllä menee pöpöt pois...
Mutta jos kumminkin todella haluat varmistaa pistä nuo pakkaseen vielä joksikin aikaa..ennen pesua niin ainakin siinä jo varmistusta kerrakseen...

Imurointi on myös hyvä keino... kuten Valpperi jo sanoikin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2010 - 18:35

Itse imuroin vuoteeni lakanoiden vaihdon yhteydessä. Pyykit pesen 60 asteessa, siis valkopyykinkin.
Ei ole mitään ongelmia ollut pöpöjen suhteen. Kait niitä pölypunkkia on kaikesta huolimatta..
Nukuttaa, kun ei ajattele, minkäläisessä "pöpökuormassa" yönsä viettää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2010 - 19:26

Martat neuvovat sivustollaan,
valitse itsellesi sopivin tapa:
Pese tekstiili 60 asteessa.
Kova pakkanen tappaa punkit. Vaatteiden pitää olla
-28 asteessa vähintään 6 tuntia tai
-18 asteessa 24 tuntia.
60-asteisessa, kuivassa saunassa riittää tunnin käsittely.

Lähteet:
www.martat.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2010 - 20:59

Kovalla pakkasella vain kaikki ulos. Kyllä kuudessakympissä jo pöpöt kuolee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 10:41

Kuuteenkymppiin minä luotan. Vain silloin, kun pudistan iste konetta sitruunahapon kanssa, pyöräytän 95 astetta käyntiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 21:15

Kyllä 60 astetta riittää...mutta talvella todella hyvä viedä petivaatteet kovaan pakkaseen useammaksi tunniksi...se ainakin tappaa..itse käytän joka talvi petivaateet kovassa pakkasessa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 10:56

Kuten edellä: 60º riittää vallan mainiosti.